*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

onsdag 23 september 2009

Rengör kängorna

Att ha med sig exakta kartor, lagat ordentligt med bra mat och fyllt på kärlen med dryck är bra förberedelser som gör din vandring lyckad. Men en förberedelse som betyder mycket men kanske inte märks direkt är att du underhåller sina kängor.

Ett par bra kängor kostar från 1.000 kronor och uppåt. De kan kosta många tusen, men en sådan investering är aldrig värt sitt pris om man struntar i att underhålla dem. Dina kängor är verktyg som ska hjälpa dig i de tuffaste stunder av blöta och skog med krångliga rötter.


Mina oborstade kängor av märket Garmont. Köptes 2003 och hyllpriset var 1.400kr. Men jag har för mig att det var kampanjpris på 50%.

Som ni kan se har jag själv verkligen övergivit mina kära kängor, så här ska de absolut inte se ut. Och jag har i månader tänkt på att underhålla dem. Så nu i kväll bestämde jag mig för att göra en insats. Frågan är ju bara hur man ska göra för att göra "rätt"?!

Själv är jag ingen expert, men så här gjorde jag ...
  • Borsta av kängorna med en grov borste.
  • Använd en blöt trasa och rengör lädret.
  • Låt kängorna torka.
  • Ta fram vax, trasor och en hårtork.
  • Använd fingrarna och lägg vax på alla sömmar.
  • Värm försiktigt (på avstånd) vaxet så det smälter.
  • Gnugga in det mjuka vaxet över sömmarna.
  • Sprid varmt vax över resten av kängorna.
Nu ska man ju egentligen ta ur snörena i kängorna om det ska gå rätt till, hela kängan ska få en behandling. Men i kväll så blev det en snabbvariant, genom att ta hjälp av spray. Så själv ställde jag kängorna på balkongen och tog in mina arbetskläder (tänk på att sprayen kanske kan skada dyra skjortor och byxor) som hängde på vädring. Därefter fick de sig ett lager spray för att täcka de områden där jag inte fått in vax. Kängorna ska nu putsas ännu en gång.

En sak som är viktig är att man inte värmer upp kängorna för mycket, det är vaxet som ska bli varmt och smälta. Blir kängorna mycket varma kan lädret spricka. Det är t.ex. därför du aldrig ska ställa dina kängor nära elden på natten när du sover i det gröna.

Kommentarer och kunskaper mottages gärna. Själv uppmanar jag att du håller dina kängor välputsade, och för mer noga råd rådfråga personalen där du köpte dem eller se bra sidor på Internet för råd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...