*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

onsdag 23 februari 2011

Simglasögon, med styrka

Att simma är en otroligt bra träning. Det är också viktigt att god vana av vatten om man ska snorkla eller beger sig ut med båt på olika äventyr. Om man bär glasögon eller linser så kan det försvåra och göra simning tråkigt. Därför köpte jag nyligen ett par simglasögon med styrka.

Det finns lite olika modeller. Några som verkar ha någon form av insatser som ska sättas fast med klämmor. Men jag hittade även simglasögon med redan bestämd styrka, där linserna är slipade från början. Dessa verkade bäst tyckte jag.

Själv så besökte jag SportOptik på Kungsgatan i Stockholm, eftersom jag inte visste vad jag ville ha. Annars så finns det flertalet webbutiker som man absolut borde besöka, inte minst pga att det är billigare.



Jag köpte OptiComp (Quick assembly system). Modell VPS-500A PLATINA.

Förutom kitet till vänster så köper man så klart de två linserna med rätt styrka. På några sekunder klickar man ihop näsbryggan med de två linserna, och sedan spännbandet.

Vilket kostade mig nästan 900kr totalt.

Det fanns också andra varianter i butiken som kostade ca hälften, men de tittade jag faktiskt aldrig på. Om man tittar på Internet så så finns det olika modeller från 300-400kr.

Mina tips blir ...
  • Köp inte ett system med lösa linser som måste fästas i själva simglasögonen. Jag tror att det är bäst där själva glasen är permanent slipade.
  • Ta reda på din styrka och sök sedan på Internet, innan du går till butiken och handlar. Du kan nog spara någon 100-lapp på att handla via Internet. Men det är ju tryggt att gå och prata med dem i butiken.
Lämna gärna en kommentar om dina erfarenheter, tips på butiker mm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...