*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

lördag 5 mars 2011

Val Gardena (Bokat)

Under 2010 hade jag en rejäl vandring utomlands - jag gick West Highlad Way i Skottland. En resa som bokades via PrimaTravel. Och under 2011 ska jag åter resa med dem som arrangör.

Nu i veckan har jag bokat en resa till Val Gardena, där man får fem dagars vandring och en vilodag. Känns rätt lyxigt med en vilodag, men om man jämför med Skottland så kan det bli betydligt större höjdskillnader. Vilket torde ta mer på krafterna.

(Bild från PrimaTravel)

Skillnaden är också att jag nu bor på ett och samma hotell hela tiden, i Skottland så gick jag ju längst en led och tog in på ett nytt hotell eller b&b varje kväll. Precis som förra gången har jag betalat lite extra för att få ett eget rum hela tiden.

Man kan välja att själv ta sig till Val Gardena, genom att åka buss från Malmö eller flyga till München i Tyskland för att sedan bussas till norra Italien. Jag väljer att flyga. Nedan kan ni se det preliminära programmet. Läs också mer på arrangörens hemsida - PrimaTravel.

Dag 1 Med buss från Sverige till Val Gardena
Vi åker ut via Öresundsbron mellan Malmö och Köpenhamn till Gedser. Efter färjan över till Rostock åker vi till övernattningshotellet söder om Berlin.

Dag 2 Ankomst Val Gardena
Tidig avresa med bussen efter en god frukost. Resan går via Nürnberg och München ner mot Alperna. Därefter åker vi ner mot Innsbruck och Brennerpasset innan vi är framme vid de mäktiga Dolomitermassiven och Val Gardena. Om resan går med flyg åker vi transfer från München. Välkomstträff och middag på kvällen.

Dag 3 Vandring Seiser Alm
Första dagen tar vi kabinen från St:Ulrich upp till Seiser Alm, en vidsträckt högplatå med underbara blomsterängar och levande fäbodar. Här kan vi, liksom alla dagar, välja mellan olika svårighetsgrader på vandringen.
10-16 km, 5-7 h

Dag 4 Vandring Rasciesa
Vi tar bergbanan upp på andra sidan dalen till Rasciesa-platån. Färden går via Heiligen Kreuz Kapelle till Brogles Hütte, kantad av vackra alprosor. 12 km, 6 h

Dag 5 Vilodag
Vi föreslår en heldagsutflykt till Gardasjön med en båtresa från Riva del Garda till pittoreska Limone med många affärer och serveringar.

Dag 6 Vandring Col Raiser
Vi åker kabinbanan upp till Col Raiser och vandrar sedan mot Regensburger Hütte och Troier Hütte med edelweiss och andra vackra blommor längs vägen. Tid för shopping i St. Ulrich för den som vill.
5-7 km, 3-4 h

Dag 7 Vandring Plattkofel
Näst sista vandringsdagen gör vi en spektakulär vandring runt områdets högsta toppar Langkofel och Plattkofel. De karakteristiska dolomitertopparna bildar en effektfull fond mot de gröna, blomsterprydda ängarna.
6-14 km, 4-7 h

Dag 8 Vandring Langental
Vi vandrar in i den gröna dalen Langental med betande hästar och kor. Vill man ha en lite tuffare stigning tar man den brantare leden upp mot Puez-hütte. Väl uppe följer vi sedan Dolmiten Höhenweg i ett fantastiskt högalpint landskap mot Grödner Joch.
12-15 km, 5-8 h

Dag 9 Farväl till vandringsresan i Val Gardena
Vi lämnar Val Gardena efter en härlig vecka. Om vi åker buss övernattar vi på hotell i Norra Tyskland på hemresan. På söndag är vi hemma i Sverige igen.