*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

lördag 16 april 2011

Fram med cykeln

Underbart väder ute Det kändes helt rätt att gå ner och pumpa cykeln, och när jag väl rullade iväg över den torra asfalten - då var lyckan total. Friheten att cykla är härlig. 

Inser att jag nog behöver göra ordning min cykel lite, innan jag ska ta några längre turer. Tvättning och dra åt muttrar mm. Att pumpa däcken behövdes så klart, men annars gjorde jag inte något i dag. Som kund hos Sigge Cykel så ingår ju 2 års fri service. Och då jag köpte min mtb (Scot, Aspect 45) i juni/juli 2009 så finns det ju tid kvar. Ska absolut lämna in cykeln för en genomgång. Läs här om mitt cykelköp.

Cykeln har så klart två reglage för växling, på höger sida det som som ändrar de bakre- och på vänster sida det som styr de främre kugghjulen.

På varje sida är det två spakar; man växlar med tumme eller pekfinger. Alltså rörelsen är framåt respektive mot sig. Men här finns det något som förvirrar mig en del.


Det konstiga är; för att växla upp (tyngre) så är det en tumrörese (framåt) på den ena växeln, medan tyngre på den andra är en rörelse med pekfingret (dvs mot mig).

Detta gör mig lite förvirrad. Så om någon av läsarna kan svara mig om det finns det någon logisk förklaring till detta eller om det troligen är ett misstag när linorna kopplades så vore jag väldigt glad.

Vad har ni för tankar om detta?

Har redan fått flera svar på min fråga på http://www.utsidan.se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...