*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

tisdag 21 februari 2012

Decathlon (Butik)

Butikskedjan Declathon har kommit till Sverige, och slagit upp sina dörrar till en enorm butik i Bromma i västra Stockholm. Den har varit öppen någon månad nu, så det var dags att besöka den. 

Två gånger har jag besökt Declathon, både lördag och söndag. Så nu har jag fått en del erfarenhet av butiken, deras personal och produkterna. Så här kommer en liten utvärdering och ett mycket viktigt råd gällande denna butik - så läs noga!


Butiken ligger i köpområdet som kallas Bryggeriet, tror att det faktiskt är ett gammalt bryggeri som nu innehåller ett antal olika butiker - bland annat Ö&B, ett byggvaruhus och en stor matbutik. Man kommer hit med bil eller buss till hållplatsen Voltavägen. Med buss från Brommaplan är man där på 10-15 minuter, det går också att åka bus från Alvik.

När man kommer in i butiken så blir man nästan över översvämmad av intryck, så det gäller att vara lite strukturerad. På varje gång med produkter som går ut ifrån den stora huvudavenyn finns det små skyltar en bit upp - de kan t.ex. visa "Vandring, Dam". Då vet man att gången före eller efter är "Vandring, Herr". Butiken har helt enkelt en gång gång för Herr och sedan en för Dam i samma kategori. Efter det byter de kategori, med en gång för varje kön.


Själv har jag köpt fem par kalsonger á 59 kr av märket Domyos, de känns riktigt sköna både på långa promenader samt på gymet. Därtill köpte jag två t-shirts av samma märke, för priset av 69 kr styck.

Quechua är ett stort märke i butiken, och två funktions t-shirts blev inhandlade för 59 kr styck. De kommer att passa bra på gymet eller vandring i varmt väder. Till sist köpte jag en mikrofiberhandduk av märket Nabaiji för 69 kr. En 80x130 cm orange skönhet som nog blir mycket bra vid vandringar och bad fram över.


Domyos, Qiechua och Nabaiji - är det okända märken för dig? Det är det verkligen för mig, så det kan vara svårt att veta "vad man gillar". Själv provade jag flera par wellness byxor av märket Domyos - dvs mjuka byxor som jag tänkte ha vid yogan. Det är dock ett problem, de har så himla många olika modeller av samma märke och de är svåra att skilja på då de inte har tydliga modellnamn. Hur lätt är det att prova sex olika modeller av träningsbyxor i samma märke som nästan ser lika dana ut?


Personalen är genomgående mycket ung, gissar att det bland annat har att göra med att de kräver lägre lön. Vilket kan "behövas" då priserna i butiken generellt sett är ganska låga. Är man inte ute efter sina favoritmärken - ja då kan man gå hit och spara flera 100-lappar.

Vidare är personalen väldigt vänligt inställda till att låta en komma tillbaka och byta kläder; vilket kan behövas!! Och här kommer varningen - titta väldigt noga på storlekarna och pröva flera gånger. På damers underkläder för träning så kan det finnas fyra olika storlekssystem - Franskt, Europeiskt, Brittiskt och Amerikanskt (USA). Och när jag själv provade tröjor, så blev det rätt storlek i Large på funktions t-shirten medan de andra t-shirtarna passade perfekt på Medium. Åter igen - prova plaggen!! Tänk på att en Europeisk Medium är lika med en Amerikansk Small.


Till slut: jag tycker att Decathlon är en spännande butik som erbjuder billiga produkter (vad jag sett hitintills), och kvalitén verkar bra. En utländskt kollega har också rekommenderat butiken, då han handlat i den flera gånger utanför Sverige. Så jag kommer att besöka de många fler gånger för att upptäcka. Har du egna erfarenheter - vänligen lämna en kommentar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...