*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

fredag 3 februari 2012

UteMagasinet

Att vara ute i naturen är fantastiskt härligt. Men ibland kan det vara skönt att bara kura ihop i soffan och titta i ett bra magasin. Själv fick jag en gratis prenumeration efter att ha deltagit i en tävling, och som pris valde jag att få ett antal nummer av UteMagasinet.

UteMagasinet är Sveriges ledande frilufts- och äventyrsmagasin, allt enligt egen utsago. Nu har jag fått fem nummer av tidningen och tänkte berätta om mitt intryck. Det kommer att ske på det sättet, att jag berättar vad jag tycker om just två av de nummer som jag läst.

2011 #8
På framsidan ser man TV-profilen André Prtic från Expedition Vildmark. Inne i tidningen finns ett mycket bra porträtt. I det tas upp allt från hans uppväxt till en diskussion om vad friluftslivet har för betydelse för folkhälsan.

Redan på framsidan ser man att det finns en tävling, något som alla magasin med självaktning ska ha. En ryggsäck från The North Face är priset.



Tidningen inleds med brevspalt, kortare notiser och aktualiteter. Bland annat kan man läsa om Henrik Harr och hans bok Fjällbastu - en bok om bastubad till fjälls. Extra roligt då jag träffat honom. Det finns också gott om reklam i tidningen, men det är inget som stör mig. Det handlar ju om att vara i rörelse, platserna och prylarna. :-)

I tidningen finns också fem artiklar om skidåkning eller test av utrustning. Den första handlar om Fulufjällets mjukt böljande kalfjällsplatå. Sedan en guide till de 21 skönaste skidturerna. En rapport om en drömtur de dramatiska jämtländska Lunndörrfjällen är den tredje artikeln. De två sista är ett test av turskidor för fjället samt en guide till skorna till skidturen. Detta är inget som lockar mig så mycket då jag inte åker skidor, men man kan gissa att vintertid så är det mycket skidor i tidningen.

Men det finns också en artikel om att vandra i Schweiz, som är mer av mitt område. Allt är en reseberättelse av en vandring i de schweiziska alperna. Det är också en övergripande beskrivning av vad landet har att erbjuda när det gäller vandringar, med lite allmänna tips. Artikeln var en mycket bra aptitretare och en första källa till information.  

Men detta är inte allt, det finns också en artikel om cykla mountainbike i Småland och en krönika om trenden att "springa barfota", dvs de nya lätta skorna som ska ge känslan av att inte ha några skor. En mycket kritisk krönika, som var riktigt bra skriven. Mycket "cudos" till Gunnar Andersson.

I slutet av magasinet finns en butiksguide, med adresser och hemsidor. En källa till att hitta nya butiker och företag. Glöm inte att titta in på de små butikernas hemsidor om de ser deras annonser.

2011 #10
På framsidan framhålls Stockholm som ett vinterparadis, inte minst med bilden på skridskoåkning på Mälaren framför Stadshuset.

De prylar som tar störst del i detta nummer är en guide av 37 värmande handskar samt en prylguide för allt runt att åka skridsko på våra frusna sjöar. Även ett porträtt av "skridskofilosofen" Mårten Ajne sätter temat för detta nummer.



I detta nummer påbörjas också en serie i fyra delar om Uteliv på vintern, del 1 handlar om att sova ute när snön ligger djup och kylan bränner kinderna. Detta var en mycket spännande artikel, och allt var taget ur boken Ute i fält. Kanske värt att kolla upp?

Det finns en hel del annat smått och gått, bland annat en reseberättelse från Seychellerna - paradisöarna mitt ute i indiska oceanen. Spännande läsning på en bra nivå.


Vad tycker jag då om tidningen UteMagasinet? 
Svårt att säga då det är så mycket om skidor och skridsko, det lockar som sagt inte mig. Priset för lösnummer är 80kr per tidning och för mig är det inte riktigt värt det, inte just nu. Kanske ska jag köpa något nummer till sommaren och se vad det handlar om då. Det här är nog ett magasin som jag skulle kunna tänka mig att köpa i lösnummer om det finns något extra spännande, men det blir inget prenumererande från min sida.

Vad har du för erfarenheter av friluftsmagasin? Berätta vad du tycker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...