*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

torsdag 14 juni 2012

Paintball & Gokart

Förra veckan ordnades det en svensexa. Inför ett av livets största äventyr så tänkte vi ta iväg den blivande brudgummen på en annan utmaning - Paintball & Gokart. 

Vi var total tio personer som i tre bilar tog oss ut till Upplandsväsby till  Stockholm Paintball & Äventyrscenter. Där skulle nio av oss utkämpa strider med andan i halsen och immiga skyddsmasker, medan färgkulor splittrades i grenarna runt omkring. För att sedan svettiga och kanske lätt skadad ta sig ner till asfalten, för att i hög hastighet utkämpa dueller i skarpa kurvor.


För de flesta av oss vad var det första gången som vi drog på oss masken och fick bege oss ut för att bli hjältar i skogen. Men det var riktigt skoj och att vi körde flera korta bataljer gjorde att om man blev utslagen snabbt en gång så var man snart på banan igen och kunde göra ett nytt försök. Detta är att rekommendera om ni är nybörjare.

Hela gänget samlat, redo för batalj. 
Vi delade upp oss efter kläderna. De som hade klätt sig i byxor och jackor med huvor fick helt enkelt bli en grupp (Spetsnaz) och vi andra som hade sunkiga overaller (Mekanikerna). Och här visade det sig att mina medtagna saker var till stor hjälp, eftersom overallen de lånade ut var av mycket dålig kvalitet - det gick t.ex. inte att knäppa alla knappar.

  • Skydda halsen. Själv bar jag en buff. Fast det kan bli väldigt varmt. En halsduk kan vara bra att ha med sig. 
  • Skydda händerna. Själv hade jag med mig ett par handskar, som jag normalt har vid vandring mm. 
  • Skydda huvudet. Själv hade jag inte bara masken utan även min regnjacka under overallen. Med uppfälld huva skyddas huvudet lite extra. Fast det blir varmt. 
  • Skydda lår mm. Själv bar jag ett bar knälånga löparbyxor under overallen, detta för att skydda lite extra och ge värme vid behov. 
  • Skydda fötterna. Själv använde jag vandringskängor. De ger också mycket bra grepp ute i skogen. 

Detta var bara några tips till nybörjare som mig själv. Ju oftare du spelar desto bättre utrustning kan du köpa själv och lär dig vad som passar dig.

Blivande brudgummen fick vara kanin i sista matchen. 

Själva spelplanen var ok för oss amatörer, men ju mer man spelat desto mer tror jag att man skulle vilja ha en lite mer avancerad bana. Nu har företaget flera banor att tillgå, så jag tror att man kan komma till dem och spela många gånger innan man tröttnar.

De kläder som lånades ut var av mycket varierande kvalitet, en del rätt slitna och trasiga vid tillfället samt blöta av svett. Så här blir det inga höga poäng direkt. Vidare saknas helt duschar. Man kommer hit för att bli skitig och skjuta på varandra i skogen!


Ligger framför en av mina motståndare, och han kom inte förbi. 
Sedan var det dags för gokart, tre lopp på åtta varv med tre personer i varje. Placeringen avgjorde om du skulle hamna i A, B eller C-final. Detta var första gången jag körde gokart, så det gick inte så bra. Men det var otroligt roligt och det kan absolut rekommenderas, oavsett hur bra du är på att köra en riktig bil. Om du är långsam, det spelar ingen roll - man lär sig och det är en skoj känsla att svepa fram precis över asfalten.

Själva banan var inte så lång, det hade varit skoj med två längre raksträckor samt en utdragen svag kurva så att det blir lättare att köra om. Även här blir min uppfattning liknande som för paintballen, de har ett utbud som fungerar till att börja med - frågan är hur länge man känner en glöd. De hade flera banor för paintballen, vad jag förstod så har de inte fler för gokarten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...