*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

tisdag 18 december 2012

Skansen Julmarknad 2012

December är en månad då det finns flera julmarknader att besöka, och bland det mest klassiska som finns är att gå till Skansen. 

Att gå in på Skansen kostar 100-120kr söndagar i December, vilket kanske kan anses som dyrt av vissa? Men jag tycker att man får väldigt mycket; uppvärmda stugor, personal, musiker, eldar, djur och en hel massa känsla. Marknaden är bara en del av Julen på Skansen 2012.

Vi började besöket med att beskåda en ekorre som oblygt festade på en julkärve. Det gäller att ha ögonen öppna när man är på Skansen.


Vi kom dit i omgångar, men totalt blev vi sju vuxna och en bebis - som gick omkring bland de snötäckta bodarna på marknaden. Och det finns verkligen mycket fint att titta på, och så klart även att köpa. Att ha sylt, korv, bröd mm på julbordet går nog hem hos de flesta - så här har du möjligheten att köpa varor av bra kvalitet.



Själv ville jag gärna utöka mina julprydnader och hittade en liten kör av pepparkaksgubbar, och då den var så charmig köpte jag alla fem gossar. Den står nu på mitt middagsbord hemma och ökar på stämningen. Något annat som gav ett stort tillskott stämning var den musik man kunde lyssna på i de olika stugorna.


Den stora restaurangen på Skansen var som vanligt knökfull, men vi gick i alla fall dit för att äta. Hittar man bara ett bra bord så är det ett skönt ställe att sätta sig ner för att äta och vila. Och har man en bebis eller små barn, så är detta en naturlig plats att ta en längre rast på. Jämfört med Nyårsfirande på Skansen så tycker jag att Julmarknaden är mycket bättre. Kan absolut rekommendera den.

Solen går ner över Skansen och lyktorna tänds. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...