*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

lördag 1 juni 2013

Nackareservatet

Har man inte redan njutit av grönskan så är det hög tid att bege sig ut i naturen. Jag och en vän begav oss ut till Nackareservatet, för några kilometers lätt vandring. 

Den svenska sommaren är här - det är 1:a juni och morgonen välkomnar mig med solsken när jag kliver ut på balkongen. Men jag vet att det kommer att regna på eftermiddagen, men som tur är har jag precis fått ett paket hemskickat med två nya paraplyer av modellen Light Trek av märket Euroshirm.

I nackareservatet, med Light Trek paraplyet fäst vid ryggsäcken.
Dagens lätta vandring sker i Nackareservatet precis söder om centrala Stockholm, och vi tar oss till området med tunnelbanan. När man kliver av på station Björkhagen så är det också starten på Sörmlandsleden, som vi till en början följer - men snart tar vi en annan väg och går mot nordost.

Karta skapad på Movescount.com med min Ambit. 

Nackareservatet är inte så stort om man går ut och går under några timmar, så man kan gå lite utan att ha ett mål - låt slumpen avgöra. Men vill man ha lite hjälp att hitta så finns det många skyltar i området och vill man ha en karta med sig kan man få en gratis cykelkarta över Stockholm i cykelbutiker. Den duger utmärkt för att få en översikt av området. Vidare så bar jag min äventyrsklocka Ambit, som med sin GPS gör det möjligt att jag i efterhand skapar detaljerade kartor var jag gått.

Karta skapad på Movescount.com med min Ambit. 
När vi kommer fram till väg 260 så var tanken att ni skulle följt den mot norr och gått in mot centrala Stockholm, men vi ändrar oss. I stället går vi mot sydost och siktar in oss på Hellasgården. Här stannar vi för att äta den matsäcken som består av bröd med ost, kalkon och sallad samt varmt te och en liten slurk rött vin som jag hade kvar hemma. Vi börjar först att dricka oss otörstiga på vattnet vi bär med oss, de andra dryckerna ska avnjutas.

Söderbysjön i regn, med Light Trek paraply. 
Mitt tips blir att man sedan tar sikte på Söderbysjön och sedan golfklubben, bara följ skyltarna. När vi gick över bron så började det regna. Väl framme vid golfbanan var det åter uppehåll. Här finns förutom ett kafé med diverse godsaker  en mysig liten strand. I dag var det en mulen dag, men vi åt lite glass och satte oss i gräset vid stranden. Det var då det åter började att regna. Så vi fick nu möjlighet att pröva Light Trek paraplyna ordentligt. Men det såg inte ut att bli bättre så vi vände åter mot Björkhagens tunnelbanestation.

Vår lilla dagsvandring i Nackareservatet var ca 7 km, som tog ca 2 timmar aktiv vandring och därtill två pauser då GPS och tidtagning var avstängd på min Ambit. Bor du i Stockholm och vill komma ut i naturen så behöver du bara åka några minuter med tunnelbanan från de centrala delarna. Besök Nackareservatet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...