*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

fredag 26 juli 2013

Fenix Outdoor - En bra aktie?

En starkt koncern inom natur- och friluftsliv är Fenix Outdoor, som är verksam inom de två områdena Brands och Retail. Dvs de har sina egna varumärken och butiker. Och här kommer en belysning av deras verksamhet. 

Fenix Outdoor utvecklar, marknadsför och säljer utrustning för friluftsliv och fritid genom Fjällräven, Tierra, Primus Hanwag och Brunton - som är egna varumärken. Försäljningen sker i butikskedjorna Naturkompaniet och Partioaitta med 45 butiker som säljer utrustning för friluftsliv.

Bild tagen från Fenix Outdoor. 
Som friluftsmänniska har jag flera av deras produkter. Det jag främst tänker på är en första lager tröja från Tierra som för bort fukt från kroppen, min stora ryggsäck Fjällräven Kajka 65 samt mitt gaskök från Primus. Det här är bra saker, som kanske kan anses lite dyra men jag tycker att de oftast är värda de pengar man betalar.

Men jag använder inte bara produkterna; jag har också fått upp ögonen på företaget från perspektivet privat investering. Men inte tillräckligt tidigt, då jag missat deras kraftiga stigning i aktiekurs sedan 2009.

Börskursen för Fenix Outdoor. 
För oss amatörer kan jag starkt rekommendera - försök inte göra snabba klipp på börsen. Det är väldigt svårt, du riskerar att göra förluster. Vidare ska du bara investera pengar som du inte behöver just nu, och kan riskera att förlora. Men jag tror faktiskt att även om aktien stigit rejält (och nyligen droppat lite i veckan) så kan det bli en bra långvarig investering.

Nedan har vi företagets mål.
Bli en globalt ledande aktör inom utveckling och försäljning av utrustning och kläder för friluftsaktiviteter. Uppnå en årlig tillväxt på minst 10 procent under de närmaste fem åren. Uppnå en långsiktig vinstmarginal på minst 10 procent.
Så även om jag missat en kraftig uppgång sedan 2009 och köpt mitt innehav betydligt senare, så kommer jag att behålla mina aktier i Fenix Outdoor och inte försöka göra klipp. Det här är en investering på lång sikt för mig. Nyligen fanns företaget med som köpvärd aktie i Privata Affärer (2013.07.23), vilket gav en liten rusning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...