*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

söndag 14 juli 2013

Primus termos, bra eller dålig?

Primus - ett varumärke som alla friluftsmänniskor känner igen, och jag har själv flera av deras produkter. Som flera termosar, sporks, gaskök, kåsor, food jugs osv.  Men det har kommit till min kännedom att Primus termosar har gått sönder vid två tillfällen. 

Min mamma fick en Primus termos av mig för ca två år sedan och för ett tag sedan så "tappar den värmen" som hon säger. Och samma sak är det med min egna stora blå termos. Vid nattvandringen jag gick tidigare i sommar så märkte jag genast när jag fyllde den med varmt vatten att värmen "gick ut" redan i köket. Några timmar senare var vattnet ljummet.

Så både jag och min mamma har haft detta problem. Bägge våra termosar införskaffades vid samma tillfälle, kanske var de måndagsexemplar?!


Det händer då och då att den barriär med vakuum som ska behålla temperaturen skadas, och då blir termosen värdelös. Har själv råkat ut för detta tidigare med andra märken.

Det ska tilläggas att våra termosar från Primus fungerade bra i början. Kan inte avgöra hur mycket de använts innan de "skadats" och värmebarriären slutat att fungera. Men de har inte använts mycket.

Så jag är lite nyfiken:
Har du en termos från Primus - och i så fall hur har den fungerat?
Är Primus termosar bättre än andra märken - kommentera gärna?!

Själv har jag även en liten (0,35L) termos och den fungerar mycket bra. Äger även två food jugs, de är utmärkta på att behålla värmen. Och vill ni läsa min utvärdering av ett gaskök från Primus så gör ni det här - jag är mycket nöjd med det.

Edit: 2013.12.09
Kan tillägga att när jag kontaktade Primus så var de så vänliga att gratis skicka en ny lika dan termos till mig helt gratis. Så nu har jag en ny fin blå termos att ta med ut i naturen. Tack!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...