*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

lördag 27 juli 2013

Vandra Bålsta till Enköping, Dag 2

Vi sov oroligt, hettan var enorm denna natt och surret av mygg höll på att göra mig helt tokig. Men detta var ett test av både kropp och viljestyrka, så det var bara att hålla ut. När klockan blivit tre på morgonen hade temperaturen sjunkit markant och snart började det blåsa - dag två av vandringen mellan Bålsta och Enköping började med en kylig morgon.

Dag 2: Vandrar Grillby till Enköping
Packningen klar dag två.
Jag hade inte så mycket kläder med mig, bara en tunn löparjacka som andra lager utanpå min t-shirt. Mitt val var att använda min Haglöfs Vapour Large (32L) i stället för min Fjällräven Kajka (65L), så jag hade inte utrymme för varken en tjock tröja eller mina trekking-skor. Så dag två fick jag börja med att frysa lite, och jag tvingades åter igen att gå i mina sandaler. Men nu smärtade fötterna, och trots det tänkte jag inte på att tejpa dem dag två.

Ambits GPS-karta över vandringen dag 2.
När jag vandrar långt så tejpar jag fötterna, för att förebygga skador. Men just denna helg, när jag gick i mina ett år gamla trekking-sandaler så gjorde jag det inte. Otroligt dumt helt enkelt, speciellt då det var första gången jag gick någon längre sträcka i dem.

Dag två medförde lite platser att titta på också. Vi passerade Jan Frudegårds Minnesstuga, men valde bara att titta lite på skyltarna ute vid vägen. Bygdegården och kyrkan i Boglösa fick också vara platser för vila. Men det som jag hade planerat in som besök var att titta på de ristningar som finns i området, vi lyckades dock gå förbi museet i Boglösa utan att se det. Men å andra sidan tror jag inte att det var öppet klockan nio en söndag morgon.

Är du intresserad av historia så ta buss 222 eller 223 från Enköping för att komma hit. Här finns det flera mycket fina och spännande ristningar från Bronsåldern (ca 1800 - 500 f.kr.). Detta område kan vara ett bra utflyktsmål en helgdag - rekommenderar ett besök.

Ristningar på Hemstahällen.
Även denna dag var till stor del på asfalt, det kändes nu rätt jobbigt och mer energi behövdes, vår grötfrukost vid 7-tiden på morgonen kändes långt borta. Så redan vid 10-tiden på morgonen kände vi att det behövdes mer energi. Jag plockade åter fram gasköket från Primus och gjorde lunch, så snart kokade vattnet åter och vi hällde det i våra påsar med expeditionsmat.

Hästarna tittar på oss när vi går förbi.
Men även om det fanns platser att besöka, att gå från Grillby till Enköping är mest en transportsträcka. Min tanke var att gå detta på prov och sedan göra ett evenemang för STF Stockholm, men det kommer inte att bli av. Det är för mycket slit att gå på asfalt, och för lite upplevelse.

Så när vi ca 5 timmar och 19km efter frukost står på tågstationen i Enköping har vi nio minuter på oss att köpa biljetter. Tågen går varje två timmar och tar bara 30 minuter in till Stockholm, så det är väldigt enkelt att ta sig till och från Enköping om ni vill besöka Hemsta för att se på ristningarna och inte vill gå hela vägen från Bålsta.

Totalt gick vi ca 48km på två dagar, och jag går gärna så långt igen med min vän Markus. Men då ska jag vara bättre förberedd. Denna helg förhindrade värmen mig att gå i mina älskade kängor, och ryggsäcken var inte stor nog att bära rätt packning. Nästa gång ska jag vara bättre förberedd, denna gång blev det att gå från stressen på jobbet och bara bege sig iväg utan att ha gjort en brhovs- och riskanalys.

Min blogg hjälper mig att utvecklas, hoppas att du som läsare också tar till dig tankar om hur du kan bli bättre. Se till att utmana dig själv och ta dig an större utmaningar.

Vandring Bålsta till Enköping [Dag 1] & [Dag 2].

Tankar om ryggsäcken
Jag hade packat så lätt jag kunde för att reducera vikten. Men jag var också begränsad då jag valt att använda min Haglöfs Vapour Large (32L) som har begränsad volym.

Resultatet blev att jag bland annat var tvungen att lämna regnjacka, trekking-skor, varm tröja och min anti-mygg utrustning hemma.

För alternativet för mig skulle vara min Fjällräven Kajka (65L). Men att ha en 3,2kg tung ryggsäck på 65l känns för mycket för att bara gå under två dagar.

Dess bärsystem är fantastiskt bra, men det känns inte nödvändigt om man bara bär 13kg totalt. Då utgör själva ryggsäcken 25% av totala vikten.

Det här har fått mig att tänka till ordentligt - jag behöver en ny ryggsäck! En ryggsäck som rymmer all den packning som kan behövas för två till tre dagar lättare vandring, utan att den väger för mycket. Men att köpa ryggsäck är dyrt, så det är inget man gör i en handvändning.

Mina krav på den nya ryggsäcken är två - den ska vara på 45-55 liter samt väga max 1,5kg. Med det i tanke så har jag nog hittat ryggsäcken i mina tankar - en Fjällräven Frilufts (55L).

Med sina 1,4kg känns det som en perfekt ryggsäck för oss som vill vill ha bra bärsystem men ändå lägre vikt. Nu måste jag pröva hur den känns.

1. Intressant ryggsäck. Precis som du så har jag ett "glapp" mellan min träningsryggsäck (25 L) som funkar bra på endagarsturer och min långtursryggsäck (65-70 L) som jag tog denna gång.

Hällristningarna var mycket intressanta, de ända som var där förutom oss var ett holländskt (?) par. Men kanske kom det fler besökare framåt lunchtid.

2. Så vi har bägge ett "glapp" i vår utrustning. Och även om vi inte går UL (Ultra-Lätt) i framtiden så måste vi tänka på vikten, och jag tror att <1,5kg är ett absolut krav när vi tittar på framtida ryggsäckar.

Som jag skrev i inlägget - Kajka är helt fantastiskt bra. Men för att gå 50km på två dagar med ca 12kg packning på 3,2kg ryggsäck är för mycket. Bärsystemets fördel övervinner inte vikten. Ska man bära tungt och längre då blir fördelen större.

Det finns riktiga UL-ryggsäckar på <1kg som ändå rymmer ca 60L. Men jag skulle väldigt gärna se hur bra "Frilufts 55" står sig på en två dagars vandring. Ska börja att med att gå till Naturkompaniet och pröva den fram över.

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...