*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

onsdag 30 oktober 2013

Höstvandring, Lovön

Det var en lite kylig morgon, en söndag i oktober. Det var dags att vara ledare för en kortare vandring med STF Stockholm ute på Lovön. Vid kiosken framför Drottningholms slott möttes vi upp, jag själv och fem deltagare. 

Under de senaste åren har jag arrangerat några vandringar med STF Stockholm, samt hjälpt till på vissa aktiviteter. Denna gång var planen att gå 8-12 km på Lovön med slutmålet Lovö kyrka, lite beroende på deltagarnas kondition och intresse. Det var således en lättare vandring längst små vägar och stigar.

Kollage över vandringen. 

Det här är ett trevligt område att ha en dagsvandrin. Och om man vill ha lite mer av en utmaning så gå hela Fornstigen - läs: Fornstigen, Lovön. Det finns många fornlämningar i området, men det är ett tydligt behov att tydliggöra områdena, sätta upp information och göra det mer spännande.

Min GPS-kloka är något som jag alltid tar med mig när jag vandrar. Men nu har den fått "hicka" några gånger. Som ni ser - förflyttningen i orange är helt felaktig. Detta är något jag ska försöka utreda vidare i bloggen. Men vad jag lyckats komma fram till är att vi gick ca 10km på 4 timmar och 30 minuter.

Vandringen på Lovön (observera felaktig mätning).
Det här var en kort och mycket enkel vandring, utrustningen var därefter. Själv så hade jag en ryggsäck på 13 liter. I den förvarade jag en tunn regn-/vindjackan, en termos med varm nyponsoppa, några smörgåsar samt ett nytt sittunderlag jag provar.

Paus i en solig skogsbacke. 
På en så här kort och enkel vandring behövs inte speciellt avancerad utrustning. Det viktiga är att ha bra skor som klarar av lite lera och fukt, samt vad som behövs när man tar sig en rast. Ett sittunderlag för 30kr duger utmärkt - du måste inte köpa det dyraste som finns. Det viktiga är att du kommer ut i naturen.
Lovön i höstfärger.
Vill du veta mer om STF Stockholm så tycker jag att du ska besöka/gilla deras sida på Facebook. Där kan du ställa frågor, se aktiviteter som varit samt så klart de kommande aktiviteterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...