*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

söndag 1 december 2013

Lucka 1: 2013 - Fjällräven

Välkommen till Vandringsman och vår Julkalender 2013. Här kommer vi att ha 24 inlägg med tips, råd, tillbakablickar och drömmar om framtiden. 

Vi börjar med Fjällräven - som växt från 1960-talet i Örnsköldsvik till ett stort företag som finns i ett 20-tal länder, men ett brett utbud av produkter. Minns själv när jag på 1980-talet gick till skolan med min Kånken.

I dag finns Kånken i flera olika modeller med fräcka kombinationer av färger. Gillar tanken att ha en Kånken i två färger. För mig som 70-talist så känns det mysigt retro.

Så vill du ha ett bra tips på julklapp till såväl ung som vuxen - köp en Kånken. Den är fortfarande modern och du får en bra vardagsryggsäck som kommer att hålla i många år.

I dag så har jag två ryggsäckar från Fjällräven; Frilufts 55 som jag just nu utvärderar och Kajka 65 som jag ägt i flera år.

Min Kajka 65 köptes sommaren 2011 för att använda på vandring längst Kungsleden; ett hjälpmedel då jag var tvungen att kunna bära mycket volym. Vikten på ryggsäck och packning var nog 15kg vid starten, och gick nog aldrig över 18kg skulle jag tro. Jag bar ju inget tält och vi kunde bunkra gemensam mat för gruppen längst vägen.

Ryggsäcken var en mycket välkommen kamrat som med sitt sköna bärsystem gjorde vandringen till precis det äventyr som jag hade hoppats på.

Är det en enda sak som oroar mig lite med denna ryggsäck så är det vikten. Den är långt ifrån UL (ultra-lätt), men bärsystemet är dock väldigt bra.


Här har ni två bilder från min egen vandring uppe på Kungsleden. Och som ni kan se var min maskot William med mig.

Tänker så klart på Fjällräven Classic när man pratar Fjällräven, en fjällvandring som kombineras med folkfest - över 110km mellan Nikkaluokta och Abisko. Detta är en utmaning som jag mycket gärna skulle prova på en dag; den känns överkomlig men ändå utmanande.

Sedan finns det stora äventyret - Fjällräven Polar, ett 300km långt vinteräventyr norr om Polcirkeln. De som vill delta får anmäla sig via Internet, och sedan gäller det att få andra att rösta på dig. Deltagarna kommer att väljas med en person från Sverige, Norge, Finland, Danmark, Benelux, Tyskland, Storbritannien, USA, Tjeckien och "Övriga länder".

Kungsleden Augusti 2011, med min Kajka 65.

Tidigare i år begav jag mig ut på en två dagars vandring; och det blev inte bättre än att jag och Markus träffade sommarens varmaste dag (igen!!). Här gjorde jag ett dumt misstag, då det var så varmt så ville jag inte gå i kängorna så jag valde mina vandrings-sandaler - men att gå ca 48km i nya sandaler var dumt!! Ännu dummare var att den ryggsäck jag tog denna dag bara rymde 32L så mina vandrings-skor fick inte plats!! Dvs jag lämnade ombytet hemma, inte pga vikt utan att skorna inte fick plats.

Det var då jag bestämde mig - jag måste ha en ryggsäck som rymmer 40-55L och inte väger för mycket. Så att jag kan bege mig ut på en 2-3 dagars vandring och verkligen få med mig allt.

Min lösning blev Frilufts 55, den rymmer hela 72% mer än ryggsäcken jag använde den varma sommardagen.


Nu har jag inte hunnit pröva den nya ryggsäcken så mycket som jag hade planerat; andra saker har kommit ivägen för mina planer. Men jag har i alla fall gjort en 26km lång vandring längst Mälaren. Vilket inte var allt för jobbigt, för trots att jag bar med extra kläder och min tarp i händelse av behovet av skydd mot kraftig vind och regn vägde allt knappt 7kg.

Tanken var att ha den på min fortsätta vandringEl Camino de Santiago. Men jag hoppas att ta upp vandringen under 2014. Nu är tanken att det ska bli en dagsvandring under vintern, men något längre äventyr lär det inte bli innan det blivit vår. Så en slutgiltig utvärdering kommer under 2014.

Runsa fornborg November 2013, provar Fjällrävens Frilufts 55.
Här kan du läsa fler inlägg på bloggen om Fjällräven. Du kan också läsa fler inlägg i vår Julkalender 2013, för att få annan spännande läsning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...