*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

onsdag 9 april 2014

Marmot, Bergans, Salomon

Read this article in English at: The World by Gelatias

I dag så var jag på åter igen dags för mig att titta på årets nyheter, för märken som Marmot, Bergans of Norway, Salomon mm. Det var press- och bloggträff i Stockholm, ordnat av MANDEL Showroom. 

Har tidigare besökt detta showroom, och det är alltid välkommet att ta del av utställarnas nyheter. För mig är det spännande att kunna inspireras kring trender, funktionella produkter och resmål. Och min filosofi för denna blogg är att inspirera både mig själv och andra. Här kommer en rapport om det jag tyckte var extra givande för mig.

Marmont
I montern för Marmot träffar jag Sarah. Hon berättar om deras senaste produkt - Marmot NanoPro. Detta vind- och vatten-täta material lämpar sig utmärkt i lättvikts-jackor. Och jag fick titta på tre olika modeller, allt från den tunna jackan man har vid löpning till den med tjockare tyg som lämpar sig bättre vid vandring då man har en ryggsäck på sig.

Om jag själv skulle vilja köpa något från Marmot så vore den tunnaste och lättaste jackan något för mig. Utrustning för vandring har jag rätt gott om. Men det som kanske saknas vore en bra jacka att ha när jag är ute och springer. Och deras nya NanoPro-material borde vara utmärkt när man springer; då materialet andas och svetten förs bort från kroppen.

Som ni läsare vet, så har jag också varit ute och rest på city-semester ett antal gånger de senaste åren. En tunn jacka skulle passa utmärkt att packa ner i en liten väska när man är ute och upptäcker städer som Paris, London eller Amsterdam.

Bergans of Norway
Norge - vårt västra granland, som har en hel del bra idéer. I montern för Bergans träffar jag Kalle, och hans kollega som berättar om deras olika tält.

För ni som följt bloggen vet att jag alltid sover i b&b, vindskydd eller under min tarp ute på vandringar. Jag har helt enkelt inte något tält, men har tänkt på att skaffa ett.


I Juli 2013 gick jag mellan Bålsta och Enköping med min vän Markus. Och om vi skulle komma iväg på något under 2014 så skulle jag själv gärna genomföra en vandring på tre dagar. Då skulle ett Bergans-tält av modellerna Compact eller Compact Light vara utmärkt; inte bara som skydd mot en kylig natt utan även mot alla mygg.

Salomon
Den tredje produkt som inspirerade mig mest var hos Salomon, nämligen deras nya serie skor - City Trail. Skorna är skapade för att klara av hårdare underlag, när man springer i urban bebyggelse i stället för i skogen.

Tanken är att det är skoj och spännande att träna i det dagliga utrymmet. Det finns många trappor, backar och varierade vägar att ta - bara hoppa upp och ner för avsatser.

För mig så kommer löpning att bli en del av 2014 - det är i alla fall planen.


Genom mitt arbete har jag nu övertygats att delta i Blodomloppet i Uppsala om 41 dagar. Och nu ska jag sätta fart på min träning genom att springa i området där jag bor. Ett par City Trail skor skulle antagligen vara precis vad jag behöver; får se om jag skaffar ett par i framtiden. I så fall kommer jag så klart att skriva om det här i bloggen.


Om du har några åsikter eller tips om de produkter som Mamot, Bergans och Salomon säljer så skriv en kommentar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...