*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

onsdag 20 augusti 2014

Vilda grannar

Så var sommaren mer eller mindre slut för denna gång, men det betyder ju inte att man inte kan planera för nästa. Kanske skulle du vilja ha mer vilda grannar nästa år? Då pratar jag inte om skrålande och pumpande bashögtalare, utan om vilda djur. 

I många år har jag haft en folder från Svenska Naturskyddsföreningen liggande hemma, de ger tips om hur man tar hand om sin trädgård på så sätt att det blir fördelaktigt för olika djurarter. Så nu tänkte jag dela med mig; kanske kan du få lite inspiration till nästa år?

Fjärilar - de är ju riktigt mysiga att ha hemma i trädgården. Speciellt om man har en berså eller annan uteplats.

Om jag köper mig ett hus med tomt, ja då ska det finnas häckar i labyrint, svarta järngrindar och självklart en vindstilla solig plats den svärmar av fjärilar. Samt en stenbänk så man kan sitta och beskåda allt.


Sedan så fanns det flera andra tips i foldern; lite beroende på vad man vill ha för djur i trädgården. Kanske kan du hitta inspiration till att ändra lite i miljön utomhus hemma hos dig?






Ugglor vore ju spännande att ha i trädgården, och visst skulle jag vilja ha vatten av något slag - rinnande eller stillastående. Drömmen vore ett litet vattenfall. 




Om man har en trädgård så är kanske inte det första man tänker på att göra den snårig och otillgänglig. Men har man bara utrymmet så kan ju ett område låta växa lite vilt med täta buskage.

Man kan ju alltid lägga in en liten stig med stenar att trampa på mellan buskarna, för att göra det möjligt att ta sig fram vid behov.

Vad har du för drömmar om trädgård och vilda grannar?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...