*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

söndag 9 november 2014

Vandring längst Mälaren

Vi är på väg in i vintern, ett första snöfall svepte in över Stockholm och det är riktigt grå novemberdagar. Det är då jag och en vän beger oss ut för på lite Urban-hiking. Vi börjar i Judarskogens insomnande natur och slutar i centrala Stockholm. 

Ni som följt min blogg har nog sett att mängden inlägg om vandringar har minskat en hel del sedan jag började. Jag har varit tvungen att prioritera. Men nu så fanns det möjlighet att avsluta ett dåligt år med en härlig vandring längst Mälaren in i stadsmiljö.


Vi börjar att ta oss till Åkeshovs tunnelbanestation, och sedan går vi på känsla. Detta är ett område som jag gått och cyklat i under många år. Målet var dock att upptäcka ett nytt område; jag har aldrig gått längst mälarens strand i områdena Nockeby, Smedslätten och Äppelviken.

När vi kommer fram till tvärbanans bro som går över till Stora Essingen väljer vi att gå över bron. Men sedan tar fantasin slut. Vi borde nog tagit oss vidare till Lilla Essingen och sedan Kungsholmen. För att gå längst Norrmälarstrand till Stadshuset och sedan Slussen och Götgatan. Målet är Addnatures butik.

Men vi väljer helt enkelt att ta tvärbanan in till Globen. Där byter vi till tunnelbanan och åker till Medborgarplatsen. Vårt mål var som sagt Addnature. Ni som nyligen läst bloggen vet att de har 25% rabatt på en del klockor; så det var det som lockade. De hade dock ingen modell i montern som lockade mig. Får kanske slå till via deras hemsida.

Judarskogen förbereder sig för vintern. 
Det finns många fina områden att besöka i Stockholm; man måste inte bege sig ut längst Sörmlands- eller Roslagsleden. Det går utmärkt att vandra i mer stadsnära miljö. Och känner du sig osäker, använd Google Maps och bara titta runt vilka områden som känns spännande - jag har t.ex. tidigare promenerat runt Kungsholmen.

Att bege sig ut tidigt på morgonen en grå novemberdag kräver att man tänker till lite; det var knappt över nollan på termometern men glöm inte bort att man blir varm av att röra på sig. Ta på dig en bra höstjacka, mössa och handskar är också bra att ha. Själv hade jag en liten ryggsäck med en termos varm nyponsoppa, några mackor och en chokladkaka. Sittunderlag är också ett måste. Denna dag valde jag att gå i mina vandringskängor.



Att vandra i Bromma med alla sina villor är rätt mysigt; det finns allt från de små fyrkantiga småstads-husen till de mer moderna lyxiga husen nere vid vattnet som är bland de dyraste i stockholmsområdet. Vad säger ni om villan ovan; att ha ett litet lusthus i glas på det platta taket där man kan sitta på kvällarna och bara se ut över Mälaren? Det är grymt!


Närheten till vattnet är något härligt med Stockholm. Det är enkelt att glömma bort det när man bor i en storstad, desto gladare blir jag när andra använder sig av det. På vår vandring såg vi en hel del jollar och folk som paddlade. Själv skulle jag gärna pröva på att paddla.


2 kommentarer:

  1. Stockholm är fantastiskt vacker med allt vatten som finns. Fast eftersom jag var i Stockholm under helgen och kom i torsdags kan jag ju våga påstå att den där snön som kom var allt annat än "snömysig"!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med; något mysigt fanns det inte över snön. Nu är den ju borta, men på min vandring såg jag två små snögubbar bland villorna. :-)

      Radera

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...