*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

onsdag 7 januari 2015

Kaffe från Panama

Nu har Jul och Nyårshelgerna passerat, och vi är åter till vardagen. Själv var jag i Panama, vilket ni som följer mitt konto på Instagram redan känner till. Och det kommer så klart inlägg om det. Låt mig först berätta om vad jag köpte för köket. 

Bloggen Vandringsman är inte bara en källa om friluftsliv, utan så mycket mer. På senare tid har det blivit en del om kaffe, inte minst på Instagram - så se till att följa mig där. Och under min resa till Panama under Jul- och Nyårshelgerna handlade jag både kaffe och lite annat för köket.

Några av mina inköp i Panama. 

På min resa så köpte jag tre olika sorters kaffe. Här en kort presentation, en längre utvärdering kommer senare i år när jag prövat dem ordentligt.

I mitten har vi en Espresso Roast på hela bönor av märket Café de Eleta, som jag köpte i en liten butik när jag var och besökte El Valle och såg på små vattenfall i djungeln. Kaffet var inte så nyligen paketerat och hade nog stått ett tag på hyllan, men jag vill stödja den lokala butiken. Kommer nog att hinna dricka kaffet innan datummärkningen. Får ta och prova det till helgen.

Till höger ett mediumrostat (Agtron 72) specialkaffe från Janson Coffee Farm som odlats på det vulkaniska höglandet i västra Panama. Det här trodde jag skulle bli höjdpunkten av mitt inhandlade kaffe.

Men till vänster är ett ljusrostat (Agtron 85) specialkaffe gjort på en arabika-böna av sorten "Geisha", som är en av de finaste bönorna på marknaden. Också den från Janson Coffee Farm. Priset i butik var 15 USD för 250g, dvs ca 480kr per kilo. Och det var billigt, för på flygplatsen såldes samma kaffe för 920kr per kilo.

Därtill köpte jag lite trevliga handdukar och ugnsvantar; alla som går i stil med kaffe. Så fram över kommer jag att ordna kaffe-provning hemma med några vänner och då blir det ett längre inlägg om dessa sorter och mitt kaffe från Colombia.

Håll ögonen öppna om mer från Panama. Det kommer inlägg om köp av bra utrustning för att vara i varmt klimat med starkt solsken. Samt så klart bilder och tips på var du ska bada, den bästa shoppingen, kanalen och två speciella händelser under resan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...