*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

torsdag 8 januari 2015

Utrustning från Panama

I går skrev jag ett inlägg om mina inköp av kaffe i Panama. Men jag handlade mer än så; närmare bestämt utrustning som är extra bra lämpad i varmt klimat när jag ska ut på äventyr. 

När jag varit i länder som Panama (och tidigare Colombia) så är det en sak som jag lärt mig kvickt; solen är riktigt stark och man får en rejäl dos av UV-strålning trots att det är molnigt och det känns rätt bekvämt i vinden från havet.

Så att bära solskydd är ett måste, och jag hade vid mitt besök i Panama solkräm med faktor 30. Kom ihåg att krämen inte ger något skydd om du inte använder den. Lätt att skratta år det, men seriöst - ha solskydd! Och ett tips från mig; om du tycker att krämen är jobbig ta då också med en flaska solspray! Så börja med den om du tycker att du "inte hinner" sätta på krämen direkt. Be sedan om hjälp, skydda nacke och axlar när du kommer till stranden och solar hela kroppen.

Kläder med sollskydds-faktor är bra. 
När du väl fått färg (oftast i ansiktet och armarna) så kan man kanske hoppa över solkrämen när man rör sig på stan. Men ska du ut på längre äventyr i solen så bör du sätta på solkräm även på ställen där du redan har färg. En bra hatt med brätte runt om skyddar både panna och nacke. Själv önskar jag att jag hade en sådan när jag var ute och fiskade i fyra timmar, hatten köptes efter att jag fått en svidande nacke.

Ute på sjön så önskade jag verkligen att jag hade haft en tröja med krage. Så när jag gick in i butiken Columbia så blev inte bara hatten något jag köpte. En kortärmad tröja med krage som har solskydd med faktor +20 inhandlades på rea.

Under min resa till Panama så badade jag både i Karibiska havet och Stilla havet. Och vid ett av tillfällena så slarvade jag; jag satte inte på solkrämen direkt, och när jag väl gjorde det så upprepade jag det inte tillräckligt många gånger. Resultatet blev inte en stor skada, men det tog några dagar att läka och under en kort stund en av dagarna var smärtan rejäl - tårarna kom fram när det toppade.

Som tur fick jag hjälp; och jag kan dig ett bra tips. Om du har bränt dig och det gör ont, se till att införskaffa Sulfadiazina de Plata - det är en produkt som hjälpte mig mycket. Den köps på apotek, som ofta finns i de större matbutikerna. Glöm inte att ta värktabletter mot smärtan. Sedan är det ju inte fel att använda vanlig After-Sun kräm alla de dagar du inte har bränt dig, det svalkar skönt.

Detta är inget jag vill uppleva igen, därför kom jag på att i framtiden ha med sig både solkräm och det "enklare" solspray att använda först - då finns det ingen ursäkt att "glömma" solskydd.

Därtill valde jag att köpa en surfartröja från Quiksilver med solskydd av faktor +50. Så är man ute och badar, leker med släktens barn eller paddlar i bränningarna så skyddas en stor del av ens kropp. Och till slut slog jag till på ett litet armband av gul fallskärmslina, med klicklås. Den var billig och vem vet, en dag kanske jag behöver stark lina på mina äventyr och då var det en bra investering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...