måndag 29 juni 2015

Söker gästbloggare

Hej kära läsare, det är skoj att ni söker er in till Vandringsman. Om du själv eller någon du känner varit på ett stort eller litet äventyr så får ni gärna få dela med er av det här - som gästbloggare.

Vandringsman har tidigare haft några gästbloggare, även min vän Markus har skrivit inlägg här i bloggen tidigare. Men jag skulle verkligen gilla att någon av er läsare hörde av er om ni har något eget äventyr, stort eller smått, som ni skulle vilja dela med er av.

Vad kan en gästbloggare skriva om då? Här är två av mina egna bilder som kanske kan ge inspiration: har du liknande erfarenheter?


Att gå till en tandläkare i Colombia, som inte pratar ett ord engelska, för att dra ut en tand. Det var verkligen ett äventyr. Men det kan även vara mindre dramatiska saker, som att flyga ballong. 

Ni skriver texten (jag kan komma att redigera den något) och skickar med några bilder. Jag tar och sätter ihop allt så det passar bloggen.

Flyga ballong över Stockholm. 
Skriv en kommentar här: eller använd formuläret för kontakt till vänster om du skulle vilja bli gästbloggare här på Vandringsman.

onsdag 24 juni 2015

Att nå målet 10km löpning

Det är sommar, jag längtar verkligen av att få njuta av denna underbara årstid. Det gäller att ta tillvara på ljuset, energin och värmen. Och ett sätt att göra det är att träna kroppen, för att nå målet att springa 10km. 

Nu så är det dags att kämpa mot ett klart mål: att kunna springa 10 km. Och det den 15 augusti, för då är det Midnattsloppet i Stockholm. Det känns härligt att ha ett mätbart mål.

För att nå målet måste man sakta bygga upp kropp och knopp. Musklerna kanske orkar, lungorna säckar inte ihop under träningen - du tror du kan klara det.

Men ligament, senfästen mm kan ta rejält med stryk om du överbelastar dig. Så du måste gå ut försiktigt, annars kan du dra på dig jobbiga skador vid träning. 


Själv så sprang jag mellan 3-5 km på löpbandet på SATS i början, bara för att få upp vanan - att vänja kroppen. För mig är det också att stretcha ordentligt före för att värma upp benen. I dag var jag på SATS igen och sprang 7 km på bandet, att springa 10 km känns inte allt för långt borta.

Men man måste springa utomhus också. Här använder jag min Ambit från Suunto för att hålla reda på min löpning. Ovan en GPS-karta på ca 8 km löpning blandat med promenad. Det kändes väldigt härligt när den sträckan var avklarad.
 

Men löpning kan också vara rejält tråkig, så det gäller att motivera sig. På SATS i Vällingby så kan man titta ner på torget när man springer på löpbanden. Det är rätt skoj att spana in folk.

Vidare så kan man lyssna på musik när man springer, själv köpte jag precis ett par nya enkla hörlurar (för 150 kr) med båge som spänns bakom öronen. Tycker att det är för mycket att lägga 500 kr, på lurar som har mikrofon, volymkontroll mm. Om jag springer en timme, ja då kan faktiskt samtalen vänta. Det fanns även lurar för över 2000 kr!

Ett annat sätt att göra det lite roligare att springa är att hitta nya vägar fram-och-tillbaka i ett mindre område. På kartan ovan ser ni hur man kan springa 4,5 km på ett lite mer skoj sätt. Har du svårt att motivera dig så spring lokalt, och när du är på väg att ge upp ta bara en liten vända till. 

Hoppas du också kommer att klara av Midnattsloppet den 15 augusti, för du kommer så klart att vara där också?!

Midnattsloppet (Aktivitet)

Sommaren är här och vi har alla haft drömmar och förväntningar om vad man ska göra. En långvarig trend i Sverige är löpning, så årets Midnattsloppet kan tänkas bli en än större folkfest än tidigare år. För vem har inte drömmen att klara av 10km löpning?

Löpning tycks hålla greppet om det svenska folket. Och med sommaren kommer nu tiden att arbeta hårt för att uppnå sina drömmar. En dröm som många har är att klara av 10km, och Midnattsloppet är en bra möjlighet.

Midnattsloppet har fyra starter; Stockholm (15/8), Göteborg (22/8), Helsingfors (29/8) och Malmö (5/9).

Utnyttja ljuset, investera i dig själv - oavsett om du kan tänka dig att springa Midnattsloppet eller bara arbeta på att bli hälsosammare och tappa lite i vikt.

tisdag 23 juni 2015

Antinea Suites and Spa Hotel (Santorini)

Så nu var det dags att bege sig till Grekland, en plats som jag besökte många gånger som barn. Denna gång blir det ön Santorini, och jag och frun bor lyxigare än brukligt på hotellet Antinea. 

Antinea Suites and Spa Hotel blir vårt boende när jag och frun åker till Grekland och ön Santorini. Äntligen ska vi få oss en lite lyxigare resa, som inte innebär 25-30 km vandring varje dag. Inte heller tillbringa all tid med släkten, utan en kort resa (4 timmar) och sedan tid för oss själva.  

Virtuell vandring på Antinea Suits and Spa Hotel.

Vill du spana in Antinea Suites and Spa Hotel, så har de en spännande 360-graders virtuell miljö där man kan "gå omkring" i hotellet. Det ser rätt maffigt ut och gör att vi längtar ordentligt att få åka.

När vi väl varit där: så kommer det så klart upp en liten rapport här på bloggen. Se också till att följa Vandringsman på Instagram för att få se bilder direkt.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...