*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

söndag 13 september 2015

Dinkelbröd med frukter och nötter

Hösten är här, utanför fönstret så har träden börjat ändra färg och det är en kyla i vinden som inte funnits där tidigare. Behovet av lite varmt mys hemma, det kan man få genom att baka Dinkelbröd. 

Att baka är rätt roligt, och att äta hembakat bröd eller bakverk är ju helt gudomligt. Denna helg ville jag och frun prova på något gott bröd, så vi plockade fram alla böcker och urklippta recept ur gömmorna. Våra ögon föll på ett recept från en ICA-butik.

Dinkelbröd med frukt och nötter - visst låter det spännande? Och det var så intressant att vi faktiskt badade det både på lördag och söndag, för att hitta perfektion.

Recept för 1 limpa
5dl siktat dinkelmjöl, 275g
1dl fiberrika havregryn
200g torkade aprikoser
2dl blandade nötter, t.ex. hassel- och valnötter.
0,5dl linfrö
2tsk bikarbonat
1tsk salt
4dl yoghurt 3%

Topping 
2msk solroskärnor
2msk pumpakärnor

I lördags blev brödet bra, men inte perfekt. När jag smakade av det så kom det fram en lite väl bitter smak efter ett tag. Och jag tror att det berodde på något av dessa två misstag. 

Jag blandade inte allt tillräckligt efter att jag tillsatt yoghurt. Se till att använda en elvisp med degkrokar, om du inte har mer lyxig utrustning hemma.

Att blanda för hand riskerar att skapa en för torr  blandning. Degen ska vara klibbig, torrt mjöl ger inte ett bra resultat.



Sedan så använde jag mig av hasselnöter i degen. Det gav ett härligt tuggmotstånd i brödet, men frågan är om det inte var de som gav den bittra smaken.

Så jag var helt enkelt inte helt nöjd med brödet, så i dag söndag gjorde jag om allt ihop med min fru. Denna gång togs inga genvägar. Alla ingredienser blandades väl med elvispens degkrokar och vi utlämnade hasselnötterna.

Vi gjorde en ändring till; vi valde att inte ta 200g aprikoser. I stället så tog vi även en del färska dadlar, för att få in karaktär på brödet. Tänk också på att aprikoser är rätt dyrt. Vi tänker fortsätta och baka detta dinkelbröd, och se om vi kan ersätta en del av aprikoserna med t.ex. svarta vinbär som vi har i frysen.

Dinkelbrödet vid andra försöket. Det blev perfekt!

Den andra gången gick det så mycket bättre. Brödets karaktär var mycket bättre, den beska bismaken var helt borta och det hade också blivit bättre gräddat. Vilken jag utgår från beror på att vi blandade ingredienserna till fullo, och fick en riktigt kladdig deg.

  1. Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en avlång bakform på 1,5 liter. 
  2. Blanda dinkelmjöl och havregryn i en bunke. Skär aprikoserna i bitar. Själv föredrar jag stra bitar!
  3. Blanda aprikoser, nötter, linfrön, bikarbonat och salt. Rör ner yoghurten och blanda (ordentligt) till en kladdig deg. Strö på toppingen. Två tips: Använd en maskin vid blandning, samt tryck ner toppingen i degen så att den fastnar. 
  4. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 60 minuter. Låt brödet svalna på galler.

Om det första brödet var gott, så blev det andra fantastiskt! Övning ger färdighet och att bakning är "levande" - det blir inte lika alla gånger. Hoppas du provar själv. Och se till att följa Vandringsman på Instagram - för mer frekventa uppdateringar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...