Sidor

torsdag 27 september 2012

RyanAir - Bra eller dåligt?

Alla vi som är intresserade av att resa har nog ställt oss frågan; är RyanAir bra eller dåligt? Den senaste tiden har de fått utstå en mängd kritik. Å andra sidan är de riktigt billiga för de som vill flyga spartanskt och klarar av att undvika extra avgifter. 

Vi drömmer om resor till t.ex. London, Rom eller Barcelona. Att bara flyga iväg helt enkelt. Och då vill många flyga billigt. Bolaget RyanAir är ett tecken på min-max kapitalism, du betalar endast för ett grundutbud och allt därutöver är dyrt. Mycket dyrt. Och osmidigt.

Många reser som sagt med RyanAir, det är först när det blir krångel som man inser hur fyrkantigt bolagets regler är. Och därmed så formas även de anställda, att gå utanför reglerna och ha en kundvänlig lösnings-vilja blir mycket svårt. När den cancersjuke discolegendaren Nile Rodgers bad om att få ett glas vatten till sin medicin men fick nej. Det då hans kort inte fungerade i någon av de tre automaterna ombord och han inte hade kontanter, så kunde inte flygvärdinnan ge honom ett glas vatten. Läs med i artikeln hos DN (2012.07.08).

Som du kanske vet måste man som resenär på RyanAir skriva ut sina egna boardinkort. Och gör man inte det så tar företaget en straffavgift på 50 Euro (+moms) för varje boardingkort som personalen måste skriva ut.

En familj på fyra personer kan inte ta lång tid att hjälpa, men skulle då kosta över 2000 kronor! Läs artikeln i DN (2012.09.06) hur Michael O’Leary kallat de tusentals passagerare som glömt skriva ut biljetterna ”idioter”. Det finns en attityd som är skrämmande aggressiv och oresonlig, men det är kanske precis en sådan inställning som gjort företagets chefer och ägare så rika?

Det tyska verkstadskonglomeratet Siemens bojkottar RyanAir; så står det i en artikel (2012.09.27) i DN. Enligt tidningen ska Siemens ha uttalat sig om att de väljer bort flygbolaget pga låg säkerhet. Detta är visst något som gör RyanAir riktigt arga, och de ska nu fundera på att stämma Siemens då de väljer att flyga med andra bolag.

Enligt RyanAir så har spanska och brittiska myndigheter slagit fast att bolaget är säkert. Det må så vara, men det är min mening att ett bolag eller privatperson kan få göra sin egen värdering och helt enkelt välja om de vill köpa en tjänst eller inte. Å andra sidan så finns det en artikel i DN (2012.08.15) där det berättas att RyanAirs plan bär med så lite bränsle att de inte klarar längre förseningar - utan tvingas begära företräde och nödlanda. Lite bränsle är lika med låg vikt, dvs det blir billigare att driva planet.

Men trots all negativ publicitet; RyanAir funderar på att köpa 200-300 nya flygplan enligt en artikel i DN (2012.09.08), så de måste ju tro att vi som flyger kommer att fortsätta strömma till billiga resor trots att det är ofta som de har en kantig relation till kunder som hamnar utanför den vanliga situationen.

Dagens Nyheter har ett flertal artiklar om RyanAir - läs dem här. En annan mycket läsvärd artikel i Aftonbladet (2012.09.21) har en reaktion från Vagabonds chefredaktör - där han tycker att det är dags att "bojkotta förnedringsflyget".

Det ska bli mycket intressant att senare i år faktiskt flyga med RyanAir, jag har biljett bokad och ska ut på weekendresa. Det blir så klart en rapportering tillbaka i bloggen. Men i framtiden kommer jag troligen att tveka, betalar gärna lite till för en större upplevd trygghet och bättre kundbemötande.

Hur ser du på lågprisbolag i allmänhet och RyanAir i synnerhet? 

Uppföljning:
Nu skriver DN i en artikel (2012.10.05) att Siemens inte kommer att bojkotta RyanAir. Detta efter att de två bolagen mötts och "gemensamt har de kommit överens om att det inte blir någon bojkott", så skriver DN. Så kan det gå.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.