Sidor

söndag 21 juli 2013

Resesajter brister i informationen

Som konsument i allmänhet, och inte minst som konsument på Internet kan det vara väldigt svårt att veta vem som ligger bakom den information man läser. Än mindre veta hur  "oberoende" avsändaren är från andra aktörer. 

I DN (2013.07.17) kan man läsa följande. "Konsumentverkets granskning av tio resesajter visar att det finns brister i informationen till konsumenterna. Ett företag, Svenska Resegruppen AB, driver sju olika resesajter, något som konsumenten inte informeras om".

Det må finnas många som säger "Så länge det är billigt är det bra". Och inom resebranschen så är det ofta billigt som gäller - man vill inte betala mer än några 100-lappar för kortare resor.

I artikeln så kan man t.ex. läsa sig till att "Travelfinder, Travelpartner, Seat 24, Travelstart, Flygvaruhuset, Supersavertravel och Budjet är sajter som alla har Svenska Resegruppen som paraplybolag." Så även om det ser ut att finnas många olika aktörer, så är de egentligen alla ägda av samma moderbolag.

Bilden tagen från artikeln på DN:s hemsida (Scanpix). 
Konceptet med att komma ut med flera snarlika produkter på Internet är inte ovanligt, inom spelbranschen kan samma bolag äga flera varumärken som alla erbjuder bingo mm. På så sätt kan man ha olika reklam för att locka fler spelare. Och det är nog samma sak med Svenska Resegruppen; alla bolagen konkurrerar inte med varandra - de ska bara suga upp det mesta av marknaden.

Är detta oetiskt eller bara smart marknadsekonomi? Svårt att svara på, speciellt som att jag inte satt mig in i frågan tillräckligt. Men generellt så tror jag på att företag ska tjäna pengar på ett öppet och respektfullt sätt mot sina kunder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.