*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

lördag 5 september 2009

Klätterkurs #2


Att klättra är en konst, en konst som jag själv nu behärskar grunderna i. För i torsdags fick jag Grönt Kort, vilket innebär att jag nu kan säkra andra i klättring på topprep.

* Klättring #1 * Klättring #2 * Klättring #3 * Hela bloggen *

Den andra kvällen av klättring är nu avklarad. Förutom att vi klättrade mer och visade upp för instruktörerna att vi kom ihåg det vi lärde oss den första kvällen så ingick tre nya moment.

Först fick vi genomgå en fallövning. Den ena parten klättrade upp till kanske 5-6 meter och på signal av instruktören släppte man helt enkelt greppet och föll med något (40-60cm) slackad lina.

Det här är inte alls så hemskt som det låter, jag hade faktiskt förväntat mig att testet skulle medföra en större fallhöjd. För att verkligen få en känsla för det skyndade jag mig upp igen och gjorde testet två gånger. Sedan var det min tur att säkra och låta den andra personen i klätterteamet falla.

Sedan fick vi prova på en annan typ av broms. Vi använde tidigare den sk. Hinken vilket är en väldigt enkel men så klart effektiv broms. Nu provade vi en sk Grigri. Den stora skillnaden är att den har en liten spak där man kan avgöra hur snabbt repet ska gå igenom den när man firar ner klättraren.

Till sist så kom ett teoritest. Och helt ärligt, som akademiker med vana av mycket prov - detta var inte svårt alls. Hade man bara lyssnat och tänkt lite så var frågorna lätta. Man ska t.ex. inte gå under någon som klättrar! Det gröna kortet delades sedan ut till alla som gått de två gångerna på kursen. Ovan ser ni baksidan på kortet, med instruktörens namnteckning - på framsidan står mitt namn och personnummer. De tar också ens uppgifter och registrerar dem i ett register.

Vi fick också ett vitt plastkort som det står Solna klättercenter på, med det registrerar man sina besök på centret precis som du gör när du går in på gymet. Det kan du också fylla med pengar så att du inte behöver betala kontant när du ska klättra. Kontant kostar det 110kr i inträde och med 10ggr laddning blir priset 90kr per gång. Tänk på att det också kostar att hyra skor, sele och Hink om du inte har det. Det finns också periodkort som gör det billigare att klättra om man går regelbundet.

Själv så är jag sugen på att klättra mer, vet att flera andra från Communityn som ordnade kursen också är det - får se om man kommer träffa dem mer och klättra ihop.



Här når jag toppen på en av lederna. Ser fram emot att testa flera.

Det vore skoj om gruppen Vandrare (som sköter denna blogg) skulle kunna ordna en aktivitet med klättring. Men vi är få till antalet, de flesta är inte så aktiva alls och vad jag vet är jag den enda med Grönt Kort.

Så min aktiva framtid med klättring är nu som följer. Under de kommande veckorna ska jag försöka komma iväg två gånger och klättra Bouldering, dvs klättring på låg höjd utan sele och mjuk matta under. Allt för att få mer erfarenhet. Och det kan man även klättra ensam, då det inte är någon som säkrar.

Sedan har jag bokat in mig på en tredje kurskväll måndagen den 28/9, som bokats utanför Communityns arrangemang. Då är det en kurs som tar upp just Bouldering och teknik.


Inspirationsfilm.

Jag klättrar och filmar.
Thailand 2007.

* Klättring #1 * Klättring #2 * Klättring #3 * Hela bloggen *

2 kommentarer:

  1. Jag kanske tar mig iväg på en klätterkurs någon gång, det har länge funnits tankar på det.

    SvaraRadera
  2. Det tycker jag absolut att du ska överväga. Jag har ju inte direkt någon att klättra med, även om jag har en fd. arbetskollega som också klättrar.

    Om man klättrar i Solna så klaras grunderna av på två tillfällen, men jag rekommenderar absolut det 3:e frivilliga tillfället som tar upp teknik.

    Det kostar ju en slant, men det är det värt. Och 2-3 tillfällen på några timmar har alla tid med.

    SvaraRadera

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...