*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com ***

söndag 4 oktober 2009

Klättring #3

Som med allt annat, ska man klättra så måste man öva och ju mer kunskaper i teknik man har desto bättre går det. I dag var det dags för mig att återvända till klättringscentret för första gången efter jag fått grönt kort - nu för en teknikkurs.

* Klättring #1 * Klättring #2 * Klättring #3 * Hela bloggen *

Utanför tilltar regnet medan jag sätter mig ner vid ett av borden i centrets lilla fik, jag är tidig och fördriver tiden med att läsa. Och visst är det bra att de har en sådan plats, men det är tidvis lite stökigt. Speciellt om de har någon barngrupp där, det är uppenbarligen väldigt roligt med det speciella smattrande ljudet klättringsskor ger mot golvet. Speciellt om åtta stycken barn slamrar samtidigt. Så klättringen fungerar bra på Klättercentret i Solna, men vill ni ha en soft plats att sitta med dina kompisar och snacka lite i lugn och ro - ja då ska ni åka in till stan efteråt.

Vi som gick kursen var jag själv, en vuxen tjej som kom själv, två unga tjejer på kanske 10 år samt två engelskspråkiga tjejer i gymnasieåldern. Först blev det uppvärmning. Sedan undervisade vår lärare ett par åt gången på en klättervägg, medan vi andra klättrade fritt i hallen. Tror vi han med två klättringar var innan det blev vår tur.

Det som man främst fick lära sig var; ta små steg i klättringen! Stora kliv belastar benmusklerna mycket och man blir snabbare trött. Vidare så ska man självklart låta benen ta den mesta av belastningen, man ska skjuta sig uppåt med benen och inte dra sig upp längst väggen med armarna. Det var även skoj att pröva på att klättra på en vägg där det fanns en vinkel i form av ett hörn, man fick lära sig att se möjligheterna i att förbättra sin balans och tyngdpunkt genom att stå rätt.

Sedan gick vi över till boulderingen. Här fick vi prova på hur det är att klättra på låg höjd utan rep, och enligt mig är det här nästan svårare än topp-reps klättring. Här krävs enorm teknik och väldigt mycket kraft i armarna. På 4-5 olika sk. problem. Ett problem är helt enkelt en led av grepp som man ska klara av.

Det finns ett flertal olika nivåer av svårighet i Bouldering. Här finns en tabell, men vill ni läsa mer så föreslår jag att ni googlar.

Mitt tips är dock att ska klättra så mycket som möjligt på "blå nivå" som det heter i Solna. Det är viktigare att bli riktigt bra på grunderna på en enklare nivå, än halvkass på allt på en högre nivå.


För mig själv står det klart; jag måste öva väldigt mycket på teknik samt även på att förstärka styrkan i mina händer och armar. En annan rolig sak med kursen är att hon jag klättrade på topp-rep med tog emot min e-mail. Kanske hör hon av sig, det vore väldigt skoj att ha någon att klättra ihop med. Så ni depparjeppar som sitter hemma i regnet, gå en kurs i klättring och lär känna nytt folk. Mitt tips för dagen.

* Klättring #1 * Klättring #2 * Klättring #3 * Hela bloggen *

2 kommentarer:

  1. hejsan,
    bättre sent än aldrig att höra av sig...
    hur går det för dig med klättringen?
    själv har jag haft massa annat för mig så de har inte blivit av, men funderar på att klättra på lördag eller kanske måndag nästan vecka, har du lust att hänga på nån av dom dagarna så är det bara att höra av sig.

    hälsningar
    Lisa

    (Mail borttagen av säkerhetssjäl). Admin.

    SvaraRadera
  2. Skoj att du tittade in på bloggen Lisa.

    Det har inte blivit någon klättring alls sedan vi sågs på kursen, har haft fullt upp med jobbet och studier. Kände dock mig rätt trött armarna i två dagar efter vi bouldrat, det var riktigt ovant för mig. Men jag vill verkligen bli bättre.

    Jag tog bort din mail från bloggen, så du inte får en massa skräppost. Men jag har sparat den och kommer att höra av mig under dagen.

    SvaraRadera

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...