*** Utlottning av en Neck Wallet från Eagle Creek - är nu avgjord. Se vem som vann. ***

lördag 20 augusti 2016

Midnattsloppet 2016

Nu är Midnattsloppet 2016 i Stockholm över, det 35:e loppet hade över 40,000 anmälda och det märktes. För mig så blev loppet dock lite av en besvikelse. Var otränad, det var trångt och svårt att hålla sitt eget tempo.  

Det var för andra året i rad jag sprang Midnattsloppet, denna gång sprang jag själv då frun stod över. Midnattsloppet 2015, kan du läsa om senare. 

Jag hade inte tränat ordentligt i år, faktiskt inte sprungit 10km sedan Hässelbyloppet 2015.

Då min träning fortfarande är i uppbyggnadsfasen, så såg jag snarare loppet som en möjlighet till träning än för att slå personligt rekord.
Mellan 1 och 3 kilometer gick det hyfsat, snittiden på 6:16 min/km var dock ändå inte snabbt nog. Detta år var det 40,000 anmälda och det märktes verkligen, det var riktigt trång på gatorna och jag hade svårt att hålla mitt jämna tempo. Jag kunde se snitthastigheten på min klocka, och försökte få utrymme att ta igen förlorad tid. Men det gick inte.



Mellan 3 och 4 kilometer är Sofia kyrka med sin rejäla backe, detta kändes tungt i år - jag njöt inte alls av upplevelsen att springa som året innan. De olikfärgade ljusen och musiken, det togs inte in på samma sätt. Det kändes dock ändå rätt ok efter några km i kroppen, nu visste jag att jag skulle komma i mål. 

Sedan kom sträckan mellan 4 och 7 kilometer som borde vara rätt lätt att springa. Visst går det uppför på en del platser, men det är mycket rakt fram och periodvis nedförsbacke. Här borde jag ha tagit igen ordentligt med tid, i stället kände jag av en smärta i övre delen av magen. Nu var det inte skoj att springa. På kartan nedan ser ni att hastigheten markerad med färg. 



Sträckan 7 till 9 kilometer är en hel del långdragna backar som suger musten ur dig. Här promenerade jag en del, och självklart så gick kilometertiden upp betydligt över mitt mål. Hade jag kämpat på bättre i den tidigare delen så hade det varit acceptabelt att tappa tid här. 



Nu var det bara en kilometer kvar, mellan 9 och 10 kilometer så ökade jag upp tempot och sprang på 6:02. När det var 200m kvar till mål då brann det verkligen i lungorna och magen var rejält spänd, var tvungen att promenera ett kort tag innan jag sedan försökte mitt bästa att trycka ner tiden. 

Resultatet i år blev 1:06:20, vilket är 0:1:24 sämre än året innan. Målet var att nå 60 min, i stället blev jag sämre.

Men trots att känslan av loppet var rätt dålig, så blev jag bara 84 sek sämre. Och det tar jag som något positivt. Om jag hade varit i lite bättre form, så skulle jag alltså kunna göra ett rätt ok resultat.

Jag kommer att bygga vidare på detta. Och om jag nu inte slår rekord på Hässelbyloppet senare i år, så ska jag (förhoppningsvis) inte tappa nivå under vintern utan bygga vidare. Då får 2017 bli året då jag springer 10km på 60 min. För det handlar om att förbättra sig själv - det är målet med livet. Att bli en bättre människa än man var tidigare, oavsett vad det handlar om. 
Har du som läsare några tips på någon icke-löpnings träning som är bra? Jag behöver även träna magmusklerna och resten av kroppen, för att kunna prestera mer.

Vidare måste jag träna benen på annat sätt än springa, inte minst bygga muskler kring knäna och hindra kramp-känslorna jag kan få ibland på baksidan av benen.

Tips på bra träning tas emot med öppna armar.


fredag 12 augusti 2016

Och vinnaren i tävlingen är ...

Här på bloggen så har det varit en utlottning. Och nu har vinnaren dragits. Jag tackar alla som varit med och hoppas att ni kommer tillbaka och läser bloggen även i fortsättningen. Skriv gärna och berätta vad ni vill läsa om. 

Under tolv dagar har läsare haft möjligheten att delta i bloggen Vandringsmans utlottning av en nackväska från EagleCreek.

Ni var många som läste inlägget om tävlingen, och 12 av läsarna bestämde sig att delta för att kunna vinna priset.

Och nu är det avgjort - vinaren presenteras i videoan nedan. Du får nu e-post, där jag ber om adress för leverans. Stort grattis.




Är utlottningar på en blogg något viktigt för dig? Skapar de intresse eller är det bara en bonus? Vad vill du läsa om: vildmarksvandring, city-nära vandring, storstäder i Europa, långväga resor, utrustning och tekniska prylar eller löpning osv intresserar dig?

tisdag 9 augusti 2016

Tallinn - Den gamla staden

I början av sommaren så var jag och frun i Estlands huvudstad Tallinn. En kryssning med TallinkSilja gav möjligheten att se skärgård och äta god mat, för att sedan ha en intensiv upplevelse av Tallinns gamla stad med kyrkor, torn, kaffe och mat. 

Estland var under årtionden ett bortglömt resmål, men då de åter blev självständiga 1991 och med medlemskapet i EU 2004 så har det helt klart ändrats. Tallinn är den huvudstad som ligger närmast Stockholm, och nu tar man sig lätt dit med flyg eller båt. I dag är Tallinn ett helt naturligt resmål för oss svenskar.

Själv så har jag inte varit i Tallinn tills i början av sommaren, då jag och frun tog en kryssning med TallinkSilja. Att kryssa är betydligt billigare än att åka reguljärt, enda negativa är att man har en begränsad tid i land innan det är dags att åka hem igen. Men jag tycker att tiden räckte väl för att uppleva det viktigaste.

I detta inlägg vill jag dela med mig tips och ge inspiration, för har du inte varit i Tallinn så ska du absolut åka dit.

När färjan lägger till så gäller det att vara redo, nu har man 6-8 tim att upptäcka staden innan det är dags att gå tillbaka till båten.

Det är rätt mycket att gå innan man kommer ut från hamnen, och det gäller det att ha koll på hur man ska gå - det finns ingen tydlig skyltning till den gamla staden.

Vi gick mot Östra porten i gamla stadsmuren och när vi kom till gatan Viru startade jag min gps.
Vi började med att gå till höger på insidan av stadsmuren. Här finns några stånd som säljer bland annat stickade produkter.

Man fick betala någon euro för att få gå upp på muren. Det tycker jag att man ska göra, bara betala och njut av utsikten Tänk på att de bara tar kontanter!

Gå fram och tillbaka på muren, läs skyltarna så ni kan identifiera kyrkor och andra byggnader. Se till att gå upp i tornen också.


När man känner sig nöjd så ska man söka upp Katariina Passagen, en smal gränd som tar dig från gatan vid muren till den större gatan Vene. I denna passage så hittar ni flera butiker som säljer hantverk av olika slag. Gillar ni dockor finns det en helt galen butik, med massor av handgjorda dockor i alla storlekar.

Katariina passagen. 
Vi valde sedan att ta ut riktning på Stadshus torget (Raekoja plats), en central punkt i Tallinns gamla stad där man kan hitta flera spännande platser att besöka. Nu är det i alla fall dags för kaffe, så vi söker upp Kehrwieder - ett kafé och kafferosteri, som ligger precis i ett av hörnen på torget. Sök dig in på en sidogata så hittar du själva rosteriet.



Efter varsin kopp kaffe och inhandlande av 100g etiopiskt kaffe så begav vi oss upp på kullen för att få utsikt över den gamla staden.

Här ska se Aleksander kateralen samt S:t Mary´s katedral (också känd som domkyrkan).

Aleksander katedralen är en kraftfull byggnad som skiner i vit sten, full av förgyllda väggar och objekt inomhus. Kan vara värd ett kort besök.
Även Domkyrkan är en byggnad i vitt, dock betydligt mer ödmjuk i sitt utseende. Att gå in i denna kyrka kostar pengar, och jag tycker att ni ska köpa en komi-biljett så att ni också får gå upp i tornet. Det är många trappsteg, så man måste ha lite kondition för att orka upp. Det är riktigt fin utsikt - här är några bilder. Klicka på dem för att förstora. 



Om man tycker att det är svårt att gå i branta trappor, så finns det andra möjligheter att få en fin utsikt över staden. Vi såg två platser där man kunde ta fina bilder, och jag rekommenderar verkligen att ni ska gå till utkiksplatsen Patuki - här kan man ta fina bilder. 



Nu är det verkligen på sin plats att äta, så vi går till Olde Hansa som ligger i närheten av Rådhustorget. Och det verkar helt klart vara så att om du vill få en upplevelse av medeltiden, musiken och maten så är det hit du ska gå. Håll ögonen öppna efter "inkastare" som vill att ni ska äta hos dem, då kan ni få små kort som ger dig en liten "hutt" gratis. 



På restaurangen valde jag att äta anka i saffranssås med grönsaker. Till det ett krus med honungs-öl, allt rekommenderas verkligen. Och vi hade nog kunnat sitta kvar länge i solen och njutit, men det kvarstod en sak innan vi var tvungna att gå tillbaka till båten. 

Vi hade ännu inte köpt vårt lilla reseminne, det är så att vi alltid köper något när vi besöker en ny plats. Nu går vi åter över Rådhustorget och tittar in i en butik. Vi bestämmer oss att en liten ölsejdel märkt med Tallinn är både passande och inte allt för larvig. Så den inhandlas och står nu i bokhyllan, tillsammans med hus från Amsterdam och Köpenhamn, en Tintin-raket från Bryssel, en flätat korg från Panama och en hel del annat. 

GPS-loggen från gatan Visu till åter vid färjeterminalen. 
Genom att besöka Estland så har jag nu samlat ihop 23 länder på min lista. Det är fortfarande färre än frun, men jag får se till att besöka nya länder där hon redan varit. Och på så sätt knappa in.

De 23 länder som jag har varit i så här långt. 
Hoppas att detta inlägg gav lite inspiration och kanske kunskap, för att du också ska komma iväg till Tallinn och besöka den gamla staden innanför stadsmurarna.

Instagram
Och glöm inte att följa Vandringsman på Instagram, där hittar du mer bilder, inspiration och tips än i bloggen.

Räddare i nöden & REA på Naturkompaniet

För ett tag sedan bloggade jag om Geraldine som gick vilse på vandring i nordöstra USA, och aldrig hittade tillbaka till leden hon gick på. För att spinna vidare på detta delar jag med mig tio räddare i nöden, sammanställda av Naturkompaniet. 

Vad ska man ha med sig vid vandring? Den frågan ställs ofta. Och man måste väga för och nackdelar mot varandra. Fördelar kan vara att viss utrustning gör livet bekvämt, eller är intill meningslös fram till den absolut behövs. Nackdelar kan vara att det tar plats, väger för mycket eller är dyrt.

Så det finns inga absoluta svar på vad man ska ha med sig på sin vandring, det är olika beroende på hur erfaren man är och i vilken miljö man vandrar. Naturkompaniet har dock satt ihop en topplista på tio viktiga räddare i nöden.

Här scannat listan från sommarens magasin som deras kundklubb 365 ger ut. Klicka för att förstora bilden.

Skulle nog säga att jag har det mesta på listan, men några uppgraderingar behövs.


Naturkompaniet startar nu REA, och som medlem i 365 har jag 15% extra rabatt på ett helt köp vid ett tillfälle. Fram till söndag 14 augusti.

Så jag kommer att bege mig in till en butik i veckan och spana efter guldkorn, speciellt då jag fick ett presentkort på 1,000kr från mina kollegor tidigare i sommar.

Kommer bli en bra kombination; REA, extra rabatt och presentkort.


söndag 7 augusti 2016

Redo för Midnattsloppet 2016?

Så nu var det knappt en vecka kvar, till starten av Midnattsloppet i Stockholm. Startbeviset har kommit och det är dags att hämta ut årets tröja. Men är du redo att springa 10K?

Nu är det knappt en vecka kvar till Midnattsloppet 2016 i Stockholm, en folkfest i ljud, ljus och folkhälsa som verkligen är något speciellt. För mig var Midnattsloppet 2015 först gången som jag sprang, och innan dess hade jag inte ens sett loppet.

Men den stora frågan är så klar - är jag redo att klara av 10km på min måltid 60 min? Förra året sprang jag på 1:04:29, och nu behöver jag förbättra med ca 7%. Det kan dock bli svårt att klara av, Midnattsloppet är backigt och att ta sig upp för backen vid Sofia kyrka tar rätt mycket.

Är nog sämre förberedd i år jämfört med förra året, då hade jag sprungit 5-8km flera gånger och t.om. sprungit själva bansträckningen innan. I år har jag inte sprungit lika ofta och långt. Men är nu på god väg att bygga upp en kapacitet.

Min löpning via gps-loggen i min Ambit (Suunto).
När jag sprang 5km förra veckan så gjorde jag det på 30:04, dvs 4 sek över min måltid på halvmilen. Är dock nöjd med att jag kunde springa i ett tempo under 6min/km så sammanhängande som jag gjorde, denna gång var det bra tre tillfällen jag saktade ner.


Så jag ser helt enkelt Midnattsloppet som ett träningslopp fast med möjligheten att glänsa, att få 10km i kroppen om man säger så. Efter det har jag åtta veckor till Hässelbyloppet. Det är ett intill platt lopp där många slår sina rekord. Mitt egna rekord från Hässelbyloppet 2015 är på 1:02:45.

Så jag ser fram emot Midnattsloppet, och hoppas att kunna njuta av denna upplevelse. Har du missat Midnattsloppets träningstips så kan du i alla fall läsa deras senaste inlägg: Tips inför Midnattsloppet – veckan innan loppet.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...