*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

lördag 21 juni 2008

Naturreservat

Enligt Wikipedia. Ett naturreservat ett område med stor betydelse för människan, flora, fauna eller är av intresse ur ett geologiskt perspektiv. Naturreservat är den mest effektiva och användbara skyddsformen för bevarande av större naturområden.

När du är ute i naturen och rör på dig i naturen (för det är du hoppas jag) så kommer du med tiden att stöta på träd som någon målat en vit stjärna och ett streck på. Detta är ett tecken på att du kommit till en gräns, en gränst till ett naturreservat.



Så här märks gränsen ut till ett Naturreservat.

Naturreservat är något som alla borde ha ett litet hum om vad det är, inte bara fd. studenter som läst miljökurser på kvällarna. För när man passerar dessa symboler så vandrar man oftast in i en speciell värld av växter och djur - så sök upp en informationstavla och ta dig den extra tiden att läsa varför det är ett reservat just här.

Själv promenerar jag rätt ofta i Grimsta naturreservat. Närheten till T-banan utgör detta till ett perfekt område för alla i Västerort att besöka, bäst är nog stationen Blackeberg och sedan en liten promenad för att hitta till Råcksta träsk. I detta reservat finns ett speciellt grodhabitat, kulturhistoria och pre-industriell historia i form av offerstenar.

1 kommentar:

  1. Jag bor ju nära naturreservat och det är toppen att gå där. Men jag har faktiskt aldrig sett den där stjärnan.

    SvaraRadera

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...