*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

fredag 24 augusti 2012

Ändra fiskepolitiken

Att vara en del av naturen är inte bara att vandra på leder och koka gröt på gaskök. Det gäller att ta ställning för ett hållbart nyttjande av de ändliga resurser som omger oss. Och var nu ärlig mot dig själv - bara för att ekonomin "fungerar" så är det inte acceptabelt att hälften av all fisk som fångas i Nordsjön kastas död tillbaka. 

Fisk kastas tillbaka för att det är bifångst, båtarna får inte ta upp den. Och då måste de enligt EU:s regler dumpa fisken. Och om du nu kommer med argumentet "Vi har faktiskt råd att göra så här", så har du enligt mig - fel! För fisk har ett värde, även om den inte plockas ombord. Jag förstår att fiskepolitik och länders inbördes strider om makt och skydd av den egna fiskeflottan är en mycket svår ekvation. Men vi människor har en skyldighet att värna planeten och de ekosystem som finns här. 

Registrerade mig på den brittiska sidan - blev # 814142 som skrev under. 
Så följ mitt och många andras exempel, gå in på www.fishfight.net - och skriv under upproret som i alla fall försöker göra fiskepolitiken sundare. Vi kan inte tunna ur ekosystemet längre, och slänga så mycket resurser.  



Och jag tror på Hugh. Han kallas kanske naiv och drömmare av politiker och experter. Men om man inte vågar att ha stora mål och stå för något - ja då är man en skugga av människa. Det är så sorgligt att så mycket fisk slängs tillbaka, så mycket fisk tjuvfiskas och att så mycket fisk som faktiskt fångar blir till djurfoder. Enligt Hugh så går det år 3kg vild fisk (som processas till fiskmat) för att föda upp 1kg lax i laxodlingar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...