*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

lördag 24 oktober 2009

Kallhäll till Kungsängen

Hösten är här och regnet låg i luften. Termometern visade någon grad plus på morgonen och enligt SMHI skulle den bara komma upp i sju grader under dagen. Då var det dags att dra på sig sina kängor och bege sig ut på en kortare vandring.

I dag så blev det en enkel vandring mellan pendeltågs-stationerna i Kallhäll och Kungsängen, en sträcka på ungefär 7 kilometer.

Trots att en inbjudan gått ut via två olika sociala medier var vi bara två personer som satte oss i rörelse vid 09:40 på morgonen.

Med raska steg gick vi ungefär två kilometer längst vägar och motionsspår, för att sedan böja av in på naturmark. Här möttes vi av höstens färger som hunnit bli riktigt matta. Vintern kändes rätt nära och sommarens värme var bara ett vagt minne.

Men vi njöt av att vara i rörelse.


När vi väl lämnat gatornas trafik så var det härligt stilla, naturen var redo för vintern och skogen var intill tyst. Under vår vandring så hörde vi några kråkor väsnas i träden och ett litet vattendrag som med sitt hoppande vatten gav lite ljud av natur. Men annars var tecknen på liv mycket få. Här och var en svamp, men annars mest vissnande växtlighet.


På ett ställe kom vi förbi två träd som växte mycket tätt ihop. Ett av dem var ett päronträd och från det tog jag ner tre frukter. Ett åt jag genast och smaken riktigt härlig, fruktköttet var kallt och smaken frisk och söt. De två andra stoppade jag i fickan och tog med mig hem. Det andra trädet var svårare att identifiera. Men som ni kan se på bilden kryllade det av små frukter på marken. Kan det ha varit ett äppelträd tro, men så små äpplen? Jag smakade på ett och det smakade kanske lite äpple, men fruktköttet påminde om päron och så gjorde även en del av saken. Mycket underligt.

Det blev en kort vandring på 2,5 timme. Termosen och sittunderlaget kom väl till hands i dag. Och om vädret tillåter så hoppas jag att vi kommer ut på några fler korta vandringar innan det blir snö.

2 kommentarer:

  1. Jag funderar på förslag på vandringar, det får inte ligga allt för långt bort. Vi får se om jag kommer fram till något

    SvaraRadera
  2. Jag har fått förslag på att de små frukterna kan vara - "Kvitten". De frukterna jag såg var ju betydligt mindre än det man får känsla av på bilder på Internet, men om trädet var gammalt och svagt kan ju även skörden bli svag. Har aldrig hört talas om "Kvitten" tidigare men på Wikipedia står bland annat;

    Kvitten (Cydonia oblonga) är ett lövfällande träd inom familjen rosväxter och den enda arten i släktet Cydonia. Den kan bli upp till 7 meter hög och blommar i maj med 5 cm stora rosa eller vita blommor. Den efterföljande frukten är gul och väldoftande, men har ett träigt, knappt ätbart, fruktkött. Frukten kan kokas till sylt, marmelad eller gelé.

    SvaraRadera

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...