*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

tisdag 16 augusti 2011

Kungsleden - dag 7

Kebnekaise - Sveriges högsta berg. Hade inte anmält mig för en topptur vid anmälan till denna vandring, men i går kväll så erbjöds jag en plats då det inte var fullt. Nu vaknade jag upp tidigt och kände mig pirrig i hela kroppen. 


En lite stressad frukost. En i gänget kom ner till matsalen lite sent och det kändes plötsligt ont om tid. Gruppen skulle avgå 07:30 på morgonen, dvs det var klockslaget de två bergsguiderna börjar att gå. Man var tvungen att komma dit innan. Men allt gick bra, med någon minut till godo kom de sista av oss i STF-gruppen till samlingsplatsen. Det var dock några av de andra som kom springande precis efter utsatt avgångstid. Mina tips - packa kvällen innan och var i tid.


Det var rätt kyligt denna morgon, skulle gissa att det var max fyra grader. Som tur var har de en ganska bra butik på fjällstationen, för mina handskar jag hade med mig var allt för tunna och jag hade ingen riktig mössa med mig. Så kvällen innan inhandlades en mössa av märket Tierra och ett par handskar av märket Kombi. Jag valde att köpa handskar som var lite större än vad jag behövde - så att de tunna handskarna skulle kunna gå i de nya.

Redan vid start är det en kvinna som pratar om att hoppa av, men hennes gäng övertalar henne att följa med. Jag går direkt efter guiden och efter bara 15 minuter kunde jag höra att han mottog ett meddelande i radion från kön - hon hade hoppat av. Och efter 30 minuters ganska lugn men monoton vandring så stannar han upp. Lutar sig mot staven och ser lite besviken ut. Det hade snöat på berget under natten och molnen låg täta. Guiderna ställde in vandringen vid det första stoppet - och vi fick tillbaka pengarna vi betalat.

Redan här vid det första stoppen hade en kvinna hoppat av, och en annan hade också svårt att hålla tempot. Alla i som deltog från STF:s vandring höll dock bra tempo. Ska man ta sig upp på Sveriges högsta berg så bör man i alla fall ha bra grundkonditions och en mental styrka som byggts upp av erfarenhet.

Vi från STF:s vandringsgrupp som var med på toppförsöket. 
Men nu ville vi absolut inte gå tillbaka till fjällstationen, klockan var kring åtta på morgonen och vi suktade efter äventyr. Så vi behåller våra lånade klätterryggsäckar som innehåller hjälm, sele och stegjärn samt vår egen mat och utrustning. Vi beger oss ut i terrängen med sikte på en spännande klyfta med forsande vatten. På vägen dit korsar vi flera vattendrag - och det är då jag upptäcker det. Mina kängor läcker!!

En söm på utsidan av höger känga har släppt och det efter bara ett halvårs användande. Några få vandringar runt Stockholm, en vecka i Dolomiterna och en längs Kungsleden var uppenbart för mycket. Gick tillbaka till Hi Sport när jag kom hem, och jag fick genast ett nytt par. Får återkomma och berätta hur de håller.

Vandrar i terrängen, och går över flera små vattendrag. 
Plötsligt ser vi den; en regnbåge långt ner i dalen. 


På vägen tillbaka till fjällstationen så hade vi en betydande vind i ryggen. Den kylde rätt ordentligt när man stannade till och tog sig en paus. Men är man fågel och vill ligga still i luften och spana på marken, då kan man göra som i filmen ovan. Naturen fanns verkligen alltid närvarande uppe på Kungsleden.


Direktlänkar till de andra dagarna:
[Dag 1], [Dag 2], [Dag 3], [Dag 4], [Dag 5], [Dag 6], [Dag 7]. 

3 kommentarer:

  1. Inspirerande! Nu vill man iväg! Nu nu nu!

    SvaraRadera
  2. Tack för Din trevliga och inspirerande berättelse.
    Dina tips är värdefulla.
    / Svante S

    SvaraRadera
  3. Tack för ditt positiva omdöme, det gör det än roligare att skriva desto mer i bloggen fram över. Just nu är det mycket annat, men det finns flera inlägg på väg.

    SvaraRadera

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...