*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

tisdag 16 augusti 2011

Kungsleden - dag 2

I dag så ska vi prova utrustningen och få ihop gruppen. Vi tar en enklare dagstur i närheten av fjällstationen, för att sedan förflytta oss till fjällstugan i Vakkotavare med båt och buss. Väl framme i stugan får vi äntligen känna på friluftslivet.  

Etapp: Saltoluokta till Vakkotavare
Jag vaknar upp i ett rum med fyra sängar, ser mig trött omkring. Än så länge är jag fortfarande på fjällstationen, dvs vi kommer att ha en stor frukost som väntar. Vid 9:00 var vi redo, guiden tar oss upp längst en stig och för första gången går vi nu som en grupp.

Efter ett tag lämnar vi Kungsleden för att ta en avstickare mot en ravin. Min vän William låter sig fotograferas vid vägskyltarna. Eftersom jag ofta reser på gruppresor solitärt så är han ett trevligt sällskap och ofta frågar de andra om honom.

Vid ravinen fikar vi och spanar efter fåglar, och vi ser en Tornfalk. Vår guide visade sig vara en höjdare på fåglar, och kom att ge oss mycket kunskap under de kommande dagarna.


I dag regnade det lite, så lunchen intas i regnkläder. Vilket var bra, då vi alla fick prova utrustningen - som var själva meningen med trippen. Allt tog ca 4 timmar. Sedan fanns tid till rast och packning.


På eftermiddagen tar vi båten tillbaka över sjön till busshållplatsen, nu ska vi ta bussen en kortare sträcka till stugan i Vakkotavare. Värden i denna stuga var väldigt trevlig, vi pratade en hel del friluftsliv mm.

Drickbart rinnande vatten. Det är detta som är upplevelsen,
den ska vi vara rädd om och vara redo att betala för. 
Att komma bort från storstadens puls och åter igen känna de friska vindarna av de norra delarna av vårt land var riktigt härligt. Mina somrar med pappa och fiske i Norrland kändes väldigt avlägsna, nu var det dags att bryta ny mark av upplevelser. Att gå ut och hämta dricksvatten i bäcken invid stugan var ett klart nöje.

Här hade vår guide löst saker bra, vi delades in i tre olika grupper, (1) Mat, (2) Disk och (3) Vatten/Slask/Ved/Städ. På så sätt kunde man alltid veta vad man skulle göra. Grupperna roterar sedan mellan de olika uppgifterna. Om ni är en större grupp så kan jag rekommendera att ni löser det på liknande sätt.

Det här är kvalitet - att äta tillsammans i en enkel boning. 
Nu sitter vi äntligen ner som en grupp. Ovan har ni en bild på vår första gemensamma middag ute på leden. Här kommer snart 10 förväntansfulla människor att sätta sig ner och äta - för i morgon börjar äventyret på Kungsleden på riktigt.


Direktlänkar till de andra dagarna:
[Dag 1], [Dag 2], [Dag 3], [Dag 4], [Dag 5], [Dag 6], [Dag 7]. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...