*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

lördag 18 juli 2009

Hjälm och ryggsäck

Utrustning - något som behövs för att göra din hobby bekväm och säker. Två saker som är något av det första man bör inhandla om man ska cykla mycket så är det en bra hjälm och en passande ryggsäck.

Att ha en hjälm är en djäkligt bra investering. Det kan kanske kännas som en onödig utgift och töntigt, men det gäller att se längre än näsan räcker.

Prova helt enkelt flera hjälmar, du måste inte köpa en första gången du är ute och tittar i butiker. Det är min rekommendation att du bör minst titta i två olika butiker.

För en hjälm är precis som din cykel, ett redskap som blir en del av dig själv. Så du måste trivas med den. Själv tittade jag först på Cykelringens butik i närheten av S:t Eriksplan här i Stockholm, detta för att få en prisbild. Den hjälm de föreslog kostade 700kr. Sedan gick jag till Cykloteket, en butik för den seriösa cyklisten - en butik som är lite dyrare men har ett riktigt stort utbud. Ska du handla något i cykelväg i Stockholm ska du alltid gå hit och jämföra.

Efter att ha provat en handfull hjälmar så fastnade jag för en Giro av modellen 'Xen', den kändes helt rätt och såg bäst ut. Priset blir dock lite dyrare, man får lägga 1.300kr. Det är mycket pengar, men tänk på vilket priset kan bli om man inte har en hjälm.

Ska man flänga runt på sin cykel så är det ju trevligt att bära med sig lite utrustning. Nu på sommaren kan handduk och badbrallor vara en höjdare - eller hur?

Problemet med en vanlig ryggsäck är att de ofta är lite för breda och inte passar så bra när man cyklar. Därför har jag tittat efter bra produkter den senaste tiden. I början tittade jag på Stadium men hittade inget som kändes helt rätt. Därför så blev det först Cykelringen där utbudet var nästan lika med obefintligt, för att sedan titta på Cykloteket.


Där hittade jag en Vaude Splash Air ryggsäck (20+5 L), och vilken härlig produkt. Den sitter som gjuten och dess luftspalt gör att ryggsäcken inte ligger rakt mot ryggen medan du cyklar, så du blir mindre svettig. Den har också en metallram som gör att den blir stabil och inte glider omkring på ryggen när du cyklar. Men allt kommer med ett pris, denna kostar 780kr. Jag är säker på att ryggsäcken även fungerar utmärkt på dagsvandringar, ska prova den nästa helg.

1 kommentar:

  1. Jag har dock en varningens kommentar gällande ryggsäcken. På utsidan sitter fyra öglor där man kan spänna fast ett litet "nät" som medföljer. Tanken är att man ska kunna bära sin hjälm utanpå ryggan när man inte cyklar.

    Tanken är god, kvalitén sämre. Jag hade använd ryggsäcken tre gånger och den fjärde så använde jag "nätet" för första gången. Ca 15 minuter senare så hade ryggsäcken gått sönder!

    En av de fyra öglorna hade helt enkelt släppt, sömmen som skulle hålla den var så usel att en kvalitetsprodukt för nästan 800kr gick sönder vid första belastningen.

    Ytterst besviken gick jag tillbaka till Cykloteket, men min 20 dagar gamla ryggsäck. Den ansvarige tittade på skadan och sa något i stil med: "Ja det här är tyvärr en inte allt för ovanlig händelse". Han erkände alltså att ryggsäcken av detta märke eller att ryggor i allmänhet brukade drabbas av detta.

    Men Cykloteket gjorde det absolut rätta, en titt på den felaktiga öglan och jag fick genast en ny ryggsäck. Mycket bra kundbemötande.

    Så, som alltid när du köper dyrare saker - spara kvittot om det blir något knas är det bra att ha!

    SvaraRadera

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...