fredag 7 februari 2014

Ekogalan 2014

Vi är alla konsumenter - dvs förbrukare av tjänster och varor. Allt vi gör påverkar oss själva och omgivningen. Därför var det spännande att på inbjudan av Axfood få besöka Ekogalan 2014 på Grand Hôtel i Stockholm där detaljbranschen presenterade sig.  

Det var på Facebook som varumärket Garant hade en tävling där man kunde ansöka om att få komma till 2014 års Marknadsseminarium och Ekogalan på Grand Hôtel i Stockholm. Jag anmälde intresse och visade dem mina inlägg om mat och dryck från Colombia, det fungerade och jag fick min biljett.

Detta inlägg består av två delar; först en presentation av olika synsätt på produktion av mat mm, sedan berättar jag mer om Grand Hôtel och vad som hände där.

 Montern för Garant och en bild från ICA:s bord. 

Olika synsätt

När man diskuterar mat så kommer man ofta i kontakt med begrepp som prismervärde och livsstil


I dag utgör maten en betydande kostnad för många, så det är väldigt enkelt att köpa de varor som har lägst pris. Sedan kan det vara så att billig mat, är dyr mat om man ser till vad man får i förhållande till bra näring mm. Man kan fråga sig om ekologisk mat är dyr. Det kanske snarare är så att konventionellt producerad mat är för billig? Täcker den verkligen både direkta och indirekta kostnader?

Då kommer vi till mervärde; dvs vad är det du får ut av det som du äter. Är det en kort energi-kick? Är det producerat med låg påverkan på miljön? Är nivåerna av gifter betydligt lägre än hos liknande varor? Har maten ett högre näringsvärde?

Mat är livsstil, i en värld där segregationen är stor. Och det är inte bara pengar, utan också en social segregationen. Vi har nyligen hört i media att de som tränar på gym tränar ännu mer, och de som inte är fysiskt aktiva blir allt mer ohälsosamma. Så att konsumera hälsosamt och ibland dyrt är en del av vår livsstil.

Det finns de som anser att det är humbug och att det t.ex. behövs kemikalier i jordbruket för att minimera skadeinsekter, att man behöver handelsgödsel för att maximera tillförd energi till marken och att det är rent ekonomiskt dumt med ekologiskt. Samt att marknadsekonomin automatiskt korrigerar, att priset på en produkt faktiskt är ett riktigt mätvärde. För om konsumenten anser att det t.ex. är ok att köpa starkt besprutade bananer för X kr. Ja då är förgiftningen av odlingsområdet och risken för en ökad belastning av den cocktail av gifter som vi utsätts för inkluderat i det priset. Är det X kr vi vill betala, så är X kr rätt pris.

Sedan finns det det motsatta. De som anser att det finns flera olika mervärden med ekologiskt. Kemikalier dödar inte bara "skadeinsekter" utan påverkar allt djurliv. Att det ekologiska minimerar den cocktail-effekt av gifter som vi utsätts för, dvs alla olika gifter som var för sig ligger under tillåtna gränsvärden men som tillsammans kan ha en faktiskt effekt. Både på oss som konsumenter som naturen. Det är också väldigt lätt att köpa bananer för X kr, att de socialt svaga på andra sidan världen blir barnlösa pga kemikalierna drabbar ju inte oss här i Sverige.

Det här var en början där jag reflekterar över olika synsätt på ekologiska produkter, och hur man ser på mat i form av pris, mervärde och symbol för livsstil. Jag vill att bloggen ska få er läsare att se de olika synsätten. 

Personligen ser jag många mervärden i mitt liv, bortom det rent ekonomiska. Själv jagar jag inte ekologiska varor, men ska öka andelen med ekologisk mat. Främst inom frukt och grönt.  



Ekogalan 2014

Så var det själva Marknadsseminariet och Ekogalan. Utställare visade upp sina produkter eller tjänster samt företag som höll presentationer om deras ekologiska produkter och marknadens trender för 2014.

Bilden: italiensk ekologiska choklad av märket go*Do, importör: Dagsmeja.


Marknadsseminariet var riktigt intressant, även om det blev rätt mycket information. I dag så är det rätt svårt att komma ihåg detaljerna, men det viktigaste finns kvar i mina anteckningar. Under dagen höll Åsa Domeij ett föredrag som representant för Axfood och varumärket Garant. Själv minns jag henne som en tydlig aktör för miljöfrågor, och hennes år som ledamot av Riksdagen för Miljöpartiet. ICA presenterade siffror över hur mycket deras försäljning av ekologiska produkter ökat under 2013; något som förvånade mig en hel del.


Föredragen hölls på Grand Hôtel, vilket är en väldigt fin miljö. Här fick vi sitta vid runda bord och lyssna på talarna. Men det serverades även en mycket god lunch som endast bestod av ekologiska varor, och fika. På borden fanns ekologiskt snacks och information.


Det fanns också ny teknik på plats. Bland annat gjordes det reklam för en trevlig mobil-app; bara att scanna streckkoden på en vara i butiken och du får reda på om den är producerad i Sverige eller inte. Appen är under utveckling och jag tror att den kan komma att bli ännu bättre fram över - så håll ögonen öppna. Ska själv ladda ner den.  


Ett moment som jag gillade mycket var när vi i publiken med våra mobiltelefoner fick rösta via en webbsida. Svaren visades i realtid på en duk. Det här var ett mycket bra hjälpmedel som gjorde publiken till deltagare och svaren kunde ligga till grund för vidare information. En spännande teknik.


Det delades också ut priser på Ekogalan, och de var ...

  • Årets Ekoföretag - Heatweed Technologies.
  • Årets Ekoproducent - Vadsbo mjölk.
  • Garant - Ekostjärna - Green ´n Lean.
  • Årets Rådgivare - Jon Orvendal

Vill ni ha mer information om Marknadsdagen och framtiden för ekologiska produkter samt Ekogalan och de priser som utdelades se t.ex. dessa artiklar; Martin & Servera, Arla, Lantbruk & Skogsland, Axfoods blogg. Annars är Google din vän.


Själv känner jag mig nöjd. Och på bilden ser man de varor och produkter jag fick med mig hem från dagen, det ska bli riktigt spännande att få pröva all denna ekologiska mat. Om jag har tid så kommer det inlägg om mat fram över här på bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...