*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

lördag 12 december 2015

El Camino de Santiago, dag 11

El Camino de Santiago är en pilgrimsled som för oss startar i den franska byn Saint-Pied-de-Port, för att efter ca 800km sluta i spanska Santiago de Compostella. Detta är berättelsen över hur jag och min fru fortsätter denna vandring, som vi påbörjade 2012. 

Dag fyra på vår vandring denna gång, och dag 11 totalt när man räknar in vår vandring under 2012. Vi vaknar upp på hotellet i Belorado och behöver inte packa ordning allt. För i dag ska vi vandra till San Juan de Ortega, men där finns bara en handfull bäddar så det är ordnat för oss att bli upphämtade på eftermiddagen och körda tillbaka till vårt hotellrum i Belorado. 

GPS karta från min Ambit (Suunto)
Sträcka #11:
Belorado till San Juan de Ortega, ca 24km. 
Dagens etapp startade inte så bra, det blev den enda dagen med rikligt av regn och just denna dag hade vi inte packat ner regnbyxorna i dags-ryggsäcken. En miss i att kontrollera vädret. Mitt humör var rejält dåligt under ett bra tag, och att min hatt inte har någon rem gjorde ju inte saken bättre. Den blåste av ett antal gånger och jag var tvungen att gå tillbaka och hämta den.

Det är nu den mentala erfarenheten kommer in. Jag bannade mig själv att inte ha kontrollerat vädret, samt att jag inte hade adekvat utrustning. Men situationen var inte allvarlig på en seriös nivå, så då handlade det bara om att fokusera. Och här hjälpte min fru mig med mycket energi, så snart var vi bägge på mycket bättre humör igen. Visst regnade det till och från även senare på dagen, men främst var det rejält blåsigt.

Vandring handlar inte till största delen av den fysiska utmaningen. Enligt mig handlar det om en kombination av; erfarenhet, utrustning och fysik.

Erfarenhet får man av att gå, det handlar om muskelminne så att kroppen vet vad som händer när man går 20-30 km på en dag. Men också en mental styrka, att man känner sig säker i vad man gör.

Utrustning lär man sig med tiden vad som behövs, och hur den används. Köp inte för mycket prylar, och kvalitet lönar sig.

Fysik är en färskvara, se till att röra på dig regelbundet. Ett bra sätt att träna inför vandring är att löpträna, samt att gå på gruppträning.

Dagens GPS som video.

Halva dagen vandrade vi på låglandet, ett bördigt landskap som täcktes av mörka moln denna dag. Vi var flera grupper som kom in i ett gemensamt lunk, och skapade som en orm av människor som så sakta tog sig fram i motvinden.

Efter ca 7 km med motvind och regn kom vi in i den lilla byn Villambistia. Kyrkans portar var låsta, så vi stannade inte här. Det blev dock en selfie.

Längst vägen passerade vi ruinen av Monasterio San Félix de Oca, som byggdes på 900-talet. Där ska grundaren av staden Burgos, Greve Diego Porcelos, begravts. Det fanns tre platser som låg avsides från leden som skulle kunnat vara värt ett besök. 


Platser som är kopplade till Ermita Virgen de la Peña ligger 900m öster om byn Tosantor, samt Ermita N.S de Alba 1,4km och Ermita Virgen de Oca 2km väster om byn Villafranca Montes de Oca. Jag vet inte hur mycket det är att se där, men jag önskar att jag haft tid att lära mer om dessa platser och personer. Att ta det lite lugnare och reflektera över den historia som vi passerar på vår vandring.  

Ruinen av Monasterio San Félix de Oca, som byggdes på 900-talet.
Väl inne i Villafranca Montes de Oca så var det dags för lunch efter ca 12km längst leden. Vi hade packat färdkost denna dag. Matställena nere i byn var packade med människor pga det dåliga vädret, alla ville sitta inomhus. Vi valde att gå upp igenom byn, och stannade på en rastplats utanför en restaurang (tillhörande ett hotell?). Här gick vi in och köpte läsk till våra smörgåsar, efter en tuff morgon med 12km motvind och regn behövde vi socker! Här har man också ha tillgång till toaletter.


Det var en blåsig dag.


Så mitt tips blir, om ni inte stannar nere i byn - gå då upp till rastplatsen under det stora trädet ovanför kyrkan. Köp något att dricka på restaurangen och nyttja toaletterna. Ta också chansen att byta strumpor här.  För nu har ni 13km framför er med med endast skog, lera och periodvis lång stigning - man kommer upp till över 1,100 meters höjd.

Vi lämnar Villafranca Montes de Oca och går upp för berget. 
Nu kommer man in i ett habitat som skiljer sig totalt från många andra platser längst El Camino de Santiago. Dock är det liknande natur som när vi gick över Pyrenéernaden från Frankrike in i Spanien på vår första dags vandring 2012.

Uppe på platån kändes det mer som Sverige än Spanien.
Även om vi är i Spanien så gör höjden över havet att klimatet ändras dramatiskt. Träd som vi är vana vid från Sverige dominerade landskapet, det fanns också en helt annan närvaro av fukt i naturen. Den höga höjden får molnen att leverera mer regn i detta område.

Längst leden passerar man även historia från 1900-talet.

Det är uppe i dessa skogar man hittar Monumento a los Caidos, ett monument över de som på denna plats avrättades under det spanska inbördeskriget. Det kan vara värt att läsa på lite extra om detta om man gillar modern historia.

En sak som jag ogillar är att spanjorerna gått fram med stora fordon i området. Under långa perioder vandrar vi uppe på det platta berget och en bred sandväg skär igenom naturen, det ser riktigt illa ut tycker jag. Det förminskar upplevelsen. Vidare går nästan stor del av leden i mitten av den stora platån, så man har ingen vacker utsikt över omgivningen.

Vid kraftigt regn kan de bli rejält lerigt på denna sträcka.

Väl framme i San Juan de Ortega var vi frusna. Den lilla baren som finns här var fylld till bristningsgränsen av vandrare. Som nämnt finns dock endast en handfull sovplatser här, så många var tvungna att gå vidare. Vi hade dock två bilar som kom och hämtade oss, samt en grupp vandrare från Frankrike.

 Kyrkan i San Juan de Ortega.

Vi hade tid att beskåda kyrkan och få oss en kopp kaffe, men sedan väntade vi länge ute i kylan innan vi blev hämtade. Detta var en av de tristaste dagarna på leden, pga kylan, denna vecka. Men den riktiga utmaningen skulle komma nästkommande dag. 

Läs mer:
2015 - [Dag 8], [Dag 9], [Dag 10], [Dag 11], [Dag 12]
2012 - [Från början].

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...