*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

tisdag 19 juli 2016

Köpenhamn Strøget

I början av sommaren var jag och frun i Köpenhamn, en trevlig storstad med en speciell puls. För hur svårt det än är att erkänna som svensk, danskarna har en väldigt fin stad i Köpenhamn. Om du gillar t.ex. mat och design, så det är bara att bita sig i tungan och inse att våra grannar i söder har mycket att erbjuda. 

Tidigare har jag skrivit ett inlägg om Köpenhamns mörka sidor, nu är det dags ta upp de mer positiva upplevelserna. Många av mina läsare har antagligen redan varit i Köpenhamn många gånger, men bloggen är till för att ge tips och inspirera. 

Ska du besöka Köpenhamn under två-tre dagar, här kommer inspiration och förslag till vad du kan uppleva.

Låt mig ge fyra olika tips som ligger i direkt närhet till gågatan Strøget.

Flera bilder är från Vandringsman på Instagram. Se till att följa mig där, för att få inspirationen direkt. Bilder och tips om träning, resor, spel, mat och kaffe mm finns bara på Instagram.

Du ser också de senaste bilderna till höger i bloggen. 

Strøget
Denna gågata är ca en kilometer lång och här kan man som turist gå fram och tillbaka flera gånger, bara njuta av folklivet och försöka hitta nya spännande butiker eller restauranger.

Är du ny i en stad så är mitt råd att du ska gå mycket till fots, efter en dag eller två så börjar du förstå hur olika områden hänger ihop. Inte bara på kartan, utan även i tanken. Och för mig så är det en härlig känsla att få denna medvetenhet om en stad.



Så börja att gå längst Strøget, gör avstickare och hitta stadens olika pärlor. Om du är i staden under få dagar så gäller det att utnyttja tiden, rör på er. Och jag har fyra rekommendationer.


Illums Bolighus
Detta är en av de mest välkända butikerna för inredning och design i norra Europa, här hittar du nästan allt du kan behöva för ditt hem. Jag och frun fastnade speciellt för det stora utbudet av handdukar. De hade också väldigt trevliga redskap för köket. Att köpa möbler är lite svårt om man åkte tåg som vi gjorde, men kläder fanns det också gott om. Har man barn så finns en avdelning med kläder, hjälpmedel och leksaker i skandinavisk design som är riktigt fin. 



Du kan stanna i denna butik i två timmar, inga problem. Om du besöker Illums Bolighus så lovar jag att du bra känsla av ditt besök i Köpenhamn. Efter ett långt besök i denna stora butik, kan jag rekommendera en bra restaurang för lunch.


Café Norden
Ett riktigt trevligt stället är Café Norden. Mitt tips är att gå upp på andra våningen och hitta ett fönsterbord, där får man en trevlig utsikt över Strøget. Den här restaurangen är inte billig, men ett bra tips är den mycket mättande tomatsoppan. Jag lovar att du blir mätt nog, för att sedan kunna gå ut och upptäcka ännu mer. 



Det finns många saker att göra i Köpenhamn, men om du har ont om tid så kan man inte göra allt. Vi han med ett kort besök på ett gratis museum samt besöka Stadshuset och se vaktavlösning. Men ett av de roligaste besöken var i vad måste vara Köpenhamns största butik för spel mm.


Faraos Cigarer
Är du som jag intresserad av olika sorters spel och serier? Då måste du bara besöka Faraos Cigarer, detta är en edens lustgård såväl för inbitna fan som nybörjare på området. De har tre olika lokaler nära varandra.

Först besökte vi en butik i tre våningar som sålde brädspel, kortspel och rollspel samt diverse tillbehör. På mittenvåningen kan man sätta sig ner och spela vid flera bord. Om du inte vet vad du söker, så är tipset att prata med personalen. De kommer att hjälpa dig att hitta ett spel som passar dig. 



Jag och frun hade köpt två spel när vi lämnade butiken, efter ett rätt långt besök. Men det tog inte slut där, lite längre ner på gatan hade de ännu en butik. Här var det två våningar med böcker, seriemagasin, samlarprylar mm. Här fanns det en del böcker som kändes som bra läsning, men just nu ligger läsande lite på is. Så jag köpte inget.

Om man nu är intresserad av lajv, dvs att klä upp sig i t.ex. medeltida kläder, så har Faraos Cigarer ännu en lokal precis runt hörnet. I en källare säljer de diverse kläder, skådespelar-vapen, utrustning och annat. Detta är inte mitt område, men för den intresserade finns nog något att hitta.


Och som om detta inte var tillräckligt. På sin hemsida står det att de öppnar en ny butik! Detta för lajv-rollspelande och kostymer av olika slag. Kanske ska den ersätta den lilla källarbutiken? Om du nu besöker alla butiker, när du passerar Jorcks Passage så finns GAMES - som är en annan spelbutik.


La Glace
Efter att ha vandrat runt längst Strøget så behöver man sig en kopp kaffe, och kanske en godbit. Då finns det ett ställe att besöka framför andra - La Glace. Detta konditori öppnades den 8 oktober 1870 och är Danmarks äldsta. I sex generationer har de bjudit på bakverk av högsta klass till stadens invånare och dess besökare. 

Jämför gärna med Caffe Florian i Venedig, som jag besökte 2014. Det är Europas äldsta nu öppna café, som öppnade den 29 december 1720.



Vi satt utomhus och njöt av folklivet precis innan de skulle stänga. Men har ni tid, se då till att gå in i de fantastiska gamla lokalerna. En annan sak som imponerade var att de sålde "kaffe". Just det, de sålde en version av kaffe. Det gick inte att få "latte", smaksatt kaffe eller annat - de hade en sort! Och man fick en liten kanna mjölk.

Detta var mina fyra tips för guldkorn längst Strøget i Köpenhamn. Har du några egna tips längst denna härliga gågata? Skriv en kommentar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...