*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

söndag 14 september 2014

EATALY, god mat i Italien

På min resa genom Italien så var mat och dryck en viktig del, utöver alla historiska platser och tavlor av målade mästare. Mitt varma tips är att besöka Eataly, ett tempel för den matintresserade. 

Läsare av min blogg ska få inspiration och rekommendationer; jag skriver för att dela med mig så att du själv ska kunna få det där lilla extra. Och det utan att det blir elitistiskt; finess, kvalitet, upplevelse och smak på en bra nivå. Och när det gäller mat så måste jag nämna Eataly, en fantastisk kedja som öppnade sin första butik 2007 och nu finns i 11 städer i Italien och 13 platser runt om i Världen.

Butiken jag besökte ligger i Florens (se kartan), men det finns även butiker i bl.a. Rom, Bologna, New York, Chicago och därtill nio (!!) butiker i Japan. Ska se om jag kan hitta en på min resa till Tokyo senare i år.

Glass med ägg, specialitet för denna del av Italien. Ihop med dubbel espresso. 
Det var lite av en slump jag upptäckte Eataly. Vi gick förbi den en dag utan att jag tittade så noga. Dagen efter var jag på jakt efter äkta florentinsk glass - dvs som även har ägg i receptet. Och det visade sig att Eataly hade en smak med ägg - Crema Alpina. Därför valde vi att äta glass hos dem, samt ta en dubbel espresso och sedan upptäcka butiken.

Klicka på bilderna.  

Väl inne i butiken kunde jag botanisera bland en väldigt fin kyldisk för kött, hyllor fyllda av pasta, olivolja samt olika sorters sädesslag. De hade även böcker om mat och dryck, mest på italienska men även på engelska. Även så klart en avdelning med kaffe, den var dock förvånansvärd liten. De hade också små separata stationer; som en deras Green Bar där man inne i butiken kunde få sin näringsrika drink direkt i handen. De hade också sitt eget bageri; vars väggar mot butiken var gjorda av glas så att man som kund kunde titta på när de bakade brödet.

Som om butik, bageri, servering av juice och bokhandel inte var nog, en våning upp så hade de en restaurang! Här kunde man äta rätter gjorda på de produkter de sålde i butiken, om man inte ville tillaga dem själv.

Som ni förstår, jag är väldigt förtjust i Eataly som koncept. En annan rolig detalj är att deras meny för serveringen var rätt liten, men ville man ha någon speciell kaka eller annat kunde man gå in i butiken och köpa en ask - för att avnjutas när kaffet serverades.

Till min stora förtjusning så hittade jag vid kassorna på vägen ut en dryck jag kände igen, av märket Baladin. Det är en kolsyrad dryck som jag köpt hemma i Sverige vid några tillfällen.

Jag dricker normalt inte läsk, men det händer. Denna dryck är dock något utöver det extra, och kan du hitta den i Sverige köp några flaskor. Att dela på en flaska på två till maten ger en liten extra krydda till middagen.



View Larger Map

Det här är mitt första inlägg om mat i Italien, det kommer fler så håll ögonen öppna. Kommer att skriva ett speciellt inlägg om glass, mer om kaffe och ett om världens tredje bästa smörgåshus.

6 kommentarer:

  1. Den där florentinska glassen skulle jag velat smaka, dock inte kaffet eftersom jag inte dricker kaffe. Skrev en kommentar till dej förra veckan då jag hade ett inlägg om vandring men tryckte troligen på fel knapp, igen! Annars har jag lärt mej en hel del teknik sedan vi korresponderade första gången. Roligt med lite varierande inlägg hos dej! Ha det bra! Lena

    SvaraRadera
  2. Hej Lena,
    vad skoj att du skrev. Och jag tycker absolut att du ska göra ett försök att hitta glass med ägg i receptet, om inte i Italien så i närheten där du bor. Det kommer snart ett inlägg om bara glass; som också pekar ut bra (och mindre bra) ställen.

    SvaraRadera
  3. Det låter absolut som ett mycket trevligt koncept.

    SvaraRadera
  4. Marina - du bör hålla ögonen öppna när du är i Italien. Tveka inte att besöka dem. De finns ju även på en del andra platser i världen.

    SvaraRadera
  5. Carls Deli Hötorgshallen har sodan du är ute efter :)

    SvaraRadera
  6. Tack för tipset 'E och F' - vet också att de säljer dem på PresenTErian i Vällingby. De har för övrigt även öppnat ett kafé på övervåningen - tycker absolut att alla som besöker Vällingby ska kolla in stället.

    SvaraRadera

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...