*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

lördag 18 oktober 2008

Vandring Upplands-Bro

I dag så var vi tre personer som drog ut i den klara höstluften. Sörmlandsleden fick vila, i dag var vi norr om stan och provade nya marker med Upplands-Bro leden. Mellan pendeltågets station i Bro och den i Kungsängen blev det ca 20 km.  

Det var strålande väder på förmiddagen, fast lite kyligt så halsduk kändes helt rätt. I ryggan hade jag även en väst som jag ärvt efter pappa, mycket varm och skön att ta på sig när man stannar upp för att ta rast. 

Men den tar 1/3 av allt utrymme, i framtiden kommer jag antagligen försöka hitta ett nytt plagg med värme som främsta egenskap. I dag var det T-shirt från Tierra (85% Dri-release, 15% Bomull) köpt på Naturkompaniet samt en tröja (100% Polyester) som ger rätt bra värme. Ska nog försöka hitta en tunn jacka som ska kunnas bäras utanpå dessa två plagg under vår och höst de extra värme behövs.  

Annars är jag väldigt nöjd med det mesta av min utrustning just nu. De vandrings- strumpor jag har är ju "dubbla", dvs två lager tyg - så att risken för skoskav minskar. De kostade ca 80 kr paret, men det är så värt det. 

Köpte även nyligen ett par NIKE PRO boxers (45% Polyester, 39% Nylon, 16% Elastan). Det känns ju rätt bra att inte behöva springa omkring och vara svettig närmast kroppen, så ska man vandra är detta en rekommendation av mig. 

I början var det verkligen fint och klart väder, som när vi passerar en kanal i jordbrukslandskapet. Men med tiden blev det allt mulnare. Så utsikten från en höjd ut över Mälaren och ett områden som antagligen är en kakafoni av fåglar på vår och sommar, var nu mycket mer stilla och visade sig i dova färger.  


Längst leden fanns tre stora rösen. Här stannade vi till och åt lite snacks och mackor, samt lät te värma oss. Med vi satt på stenarna tänkte vi på det slit som människorna måste ha haft för mer än 2500 år sedan när de byggde dessa monument. 



En sak som var mycket bra längst leden var alla informativa skyltar. Vi läste om Ekar, Strandängar, Dammar för vattenrening, Nötkreatur, Mälaren och som i detta fall Rösen.


När vi närmade oss Kungsängen hade det gått ca 20 km på lite mer än 6 timmar, vilket ger ca 3,2 km/h i hastighet (inklusive alla pauser). En acceptabel hastighet tycker jag. 

Lite road blev jag av denna skylt, uppenbarligen så fanns det en "Skogsbov" här inne bland villorna.  




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...