*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

fredag 9 april 2010

Söders yogaskola

För någon vecka sedan dök det upp en aktivitet på ett socialt forum där jag är med - prova på fysisk yoga under 1.5 timme för bara 100kr. Och eftersom jag tränat Sats Yoga Advanced till och från under 1.5 år anmälde jag mig genast, för att få ett äventyr.

Söders Yogaskola ligger på Åsögatan, längst ner i en klubb för kampsport. Hit kom jag efter stressat dit från arbetet och tittade nyfiket in i ett litet rum med dov belysning och mattor på golvet. Längst fram sitter vår lärare och väntar in oss, vi blir omkring 10 personer i det lilla rummet.

Läraren Shreyananda Nath har väldigt mycket erfarenhet av yoga, han driver två yogaskolor i Stockholm. Han "förväntade" sig att man skulle vara riktigt bra, eller pressade i alla fall oss riktigt långt till att försöka. Och det trots att det mest var ett prova-på. Det var verkligen inte som på SATS där vår lärare visar ställningarna samt går runt och hjälper oss in i positionerna. Här satt läraren stilla på golvet och sa vad i skulle göra.

Precis som yogan jag brukar träna var detta till stor del en väldigt fysisk träning. I jämförelse med SATS så var det periodvis betydligt svårare, här fanns det positioner som verkligen inte hade med en nivå för nybörjare att göra. Jag fick slita ordentligt och i flera övningar var jag inte ens i närheten av att klara dem. Sedan kom rejäl avslappning, något som var väldigt skönt.

Trots att det var jobbigt kan jag rekommendera Söders Yogaskola, men du bör nog ha provat på några gånger innan kommer hit. På så sätt får du ut mest av passet. Och som alltid, andningen är väldigt viktig i yogan. Så är du lite täppt i näsan, se till att spraya med något från Apoteket eller skölj med koksaltlösning - så du andas fritt. Det är väldigt viktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...