*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

söndag 15 februari 2015

Oregon UV-mätare

Nu har den kommit, min bärbara UV-mätare från Oregon Scientific. Ni kanske kommer ihåg mitt inlägg om utrustning köpt i Panama för äventyr i varmt klimat? Den har nu fått ett behövligt tillskott - nu ska jag minska risken för brännskador. 

I mitt inlägg Utrustning från Panama, skrev jag om hur lätt det är att bränna sig vid resor till länder med stark sol. Samt vad jag köpte i form av solskydd och kläder. Även om man tror sig ha bra kontroll så kan det gå väldigt kvickt att bränna sig även en mulen dag, i alla fall för en blek nordbo som mig. Min nya latinska familj, de klarar sig ju bättre. Så ska man ut och leka med fruns systerbarn i vågorna, ja då gäller det att skydda huden.


Därför beställde jag nu en bärbar UV-mätare från Oregon Scientific, på Smartasaker.se. Den kommer inte bara att bli ett bra sällskap i Central- och Sydamerika, även vid längre vandringar på sommaren i Europa samt på badstranden hemma i Sverige så kan den vara till hjälp.

Än så länge har jag inte hunnit använda den utomhus, så jag kan inte kommentera hur bra den är. Däremot så stör jag mig över att det inte verkar finnas någon on/off-knapp. Dvs enda sättet att stänga av den är att ta ut batteriet, ett stort minus.

Lek i Karibiska havets vatten, Panama. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...