*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

söndag 13 februari 2011

Löpträning - App och Skor

Som jag skrev nyligen, vid vandring är kängorna det som jag tycker är det absolut viktigaste när det gäller utrustning. Och när det gäller löpning så är det samma - skorna måste kännas helt rätt.

Att skorna sitter skönt är viktigt för att din kropp ska må bra, men det är också mentalt viktigt att det känns bra. För då är du mer motiverad att kämpa. Man ska minska antalet orsaker till att känna motstånd till ett minimum. Det enda som ska få en att grina illa är att det bränner i lungorna och musklerna nästan krampar av ansträngning - inte att skorna sitter obekvämt.

Jag vill gå så långt att om "färgen känns fel" så köp nya om du har råd!! Jag hade ett par mörkblå jumpaskor på SATS, men byxorna var svarta. Det fick mig att tappa fokus från träningen - så jag gick och köpte ett par svarta skor. Nu är jag stenhårt fokuserad på att träna och lyfter vikter tyngre än någonsin.

Träning är livsviktigt, och ska vi dra det till sin spets - ditt liv kan hänga på hur vältränad du är. Överlever du den akuta operationen efter olyckan, orkar du ta dig ur isvaken och klarar du dig undan vissa sjukdomar? Och vad är då några 100-lappar?

Ok, herr allvetare!! Vilka skor ska man köpa då?
Den frågan kan jag verkligen inte svara på. Men jag kan berätta vad som var viktigt för mig när ja själv hösten 2010 för första gången i livet (vid 37 års ålder) köpte ett par riktiga skor för löpning.

Jag skrev att t.om. färg kan vara viktigt för det mentala, men det betyder ju inte att man måste ha den senaste färgen. Själv så höll jag ögonen öppna och såg att det var REA på Stadium, och dessa Puma Vectana i rött och silver kostade bara 699kr. Den "nya färgen" svart kostade dock 1.200kr (annars var de exakt lika). Och jag vill påstå att ett par skor måste få kosta, speciellt om du ska träna i dem. Du bör köpa ett par skor som i ordinarie pris kostar 600-1.200kr. Allt för 500kr som jag provade kändes plastigt och inte alls lika sköna. Du får det du betalat för!! Och du har inte råd att köpa undermålig utrustning när det handlar om ditt liv.



Hur väljer man storlek då?
Det är ju viktigt vid kängor så det är självklart också mycket viktigt vid löpning, joggning eller gång. Foten kommer att pressas framåt i skon medan du rör på dig, så de får absolut inte vara för korta. Skor kommer att töjas på bredden, men man får inte köpa för små skor. Enligt flera av säljarna så köper folk för små skor, och det var ofta förekommande hos tjejer. Skorna ska sitta klistrade mot fötterna, men mitt råd är att snöra dem hårt i stället för att köpa för små skor.

Jag har dessa storlekar i mina skor ...
- 45 i mina vandringskängor,
- 44 i mina Puma,
- 43 till 44 i mina promenadskor,
- 42 i ett par finskor jag hittade.

Två mycket bra tips
Som sagt, du "måste" minimera antalet problem. Det som ska få dig att känna motstånd är att kroppen anstränger sig, inte att något annat är fel.

Därför blir mitt 1:a måste; köp rätt sorts strumpor. Köp speciella tunna och tajta strumpor som också är lågt skurna. Att använda ett par vita tubsockor är helt fel!! Helt fel!! Helt fel!! De kommer att knöla sig och skapa blåsor, samt de blir snart helt blöta av svett.

Mitt 2:a tips blir att knyta skorna rätt. Jag läste mig till att det finns ett sätt som skapar mer stabilitet, och det är precis vad du vill. Se bilden nedan och knyt dina skor på samma sätt. Det handlar om att skapa en ögla på varje sida som man sedan låter motstående sidan ände på snöre gå igenom. När det väl är gjort - knyt en vanlig knut ovan detta.


Och märket då, vilket ska man köpa?
Mitt första tips är; prova och prova och åter prova skor på olika butiker. Skriv ner hur det känns och varför inte låta det gå lite tid mellan de olika tillfällena. Man måste inte köpa sina skor i dag, prova lite under 1-2 veckor.

Jag valde Puma eftersom de är ett av de märken som har lite bredare modeller. Och precis som vid vandring så gillar jag att kunna "trampa ut" ordentligt i mina skor.


En häftig App till din mobil

Runmeter är en otroligt häftig App till din iPhone (kanske finns den till andra märken?) - länk till App Store.

Själv har jag version 2. Men nu kan man ladda ner version 5 av denna App, som kostar 38kr. Jag vill säga att dessa 38kr kommer att förändra din träning. Den ger en kick.


I Appen kan du lagra dina löprundor, som sedan telefonens GPS håller koll på. Den beräknar hur långt du har kvar, den håller reda på din hastighet och berättar om du ligger före eller efter vad du brukar att springa.

En väldigt rolig funktion med denna App är att du kan lägga upp dina resultat på Facebook med en knapptryckning. Och om någon av dina kompisar skriver en kommentar medan du fortfarande springer, ja då läser telefonen upp den skrivna texten i dina lurar!!! Hur skoj som helst, även om det fungerade "så där" i version 2 av Appen.

Det är min absoluta rekommendation att man har sin iPhone i en bröstficka på en väst (som jag har) eller i ett fodral fäst på armen, och inte i en ficka i byxorna.

Nu längtar jag bara till barmark igen, så att jag kan börja springa. Det kommer att gå väldigt långsamt i början, jag kommer troligen att gå större delen av min 5,6km långa bana. Men efter 3-4ggr kommer mina tider förbättras betydligt. Som de gjorde i höstas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...