*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

tisdag 8 maj 2012

Vildmarkshav och Primus

En aprilkväll var jag och en vän inbjudna till Filmhuset i Stockholm. Här höll Primus en presentation av sina olika produkter, berättade om nyheter samt lite olika arrangemang. Ihop med Naturkompaniets kundklubb hölls sedan en filmvisning av Vildmarkshav

Det här var tredje gången som jag var på en av Primus träffar för bloggare. Först var det grillande med grillkocken Jonas Borssén, och andra gången ett föredrag av Renata Chlumska.

Denna gång var Deborah Shapiro och Rolf Bjelke gäster, ett par som seglat under många år med sin 12,07 meter långa trotjänare Northen Light. Och förutom att prata och svara på frågor från de närvarande så visades så klart deras film Vildmarkshav.


Att vara ute på havet ger mycket erfarenhet. Och de berättade t.ex. om att kylskåp förstör mat! Kylan förstör ägg och grönsaker, den bryter ner den naturliga barriären som finns. Ett ägg som läggs i ett kylskåp får sin täthet att luckras upp, syre kommer in och ägget ruttnar efter veckor. Men förvarar man ett ägg i ett torrt mörker - då lyckades de hålla äggen fräscha i 400 dagar!

Vidare kom de med en mycket viktig insikt. "Mental utmattning är det farligaste. Mycket farligare än den fysiska". Och här kan jag bara hålla med, min erfarenhet är den samma.

Innan filmvisningen fick vi som var inbjudna en presentation av lite utrustning, bland annat det som på bilden ovan är dolt i sin förpackning. Vi närvarande lovade att inte avslöja något viktigt eller ta bilder på köket, när det tagit fram.

Jag själv är rätt ovan att handha olika friluftskök mm, men vill verkligen skaffa mig mer erfarenhet. Så för att skaffa mer erfarenhet har Primus varit så vänliga att låna ut ett kök till mig som kommer att produkttestas under sommaren. Så ni kommer att få en rapport och bilder här i bloggen - tack för det Primus.

Primus lottade också ut en del skoj produkter till de närvarande efter filmvisningen, det häftigaste som lottades ut (enligt mig) var en portabel solcell från Brunton. Jag ville så gärna ha en sådan, för att kunna ladda min iPhone och klockan (Ambit) vid längre vandringar. Men nu gick det priset till någon annan.

Vidare så fick vi som var bloggare också varsin presentpåse innan det var dags för filmen. Den innehöll bland annat en termosmugg.


Här ovan kan ni se hur jag och min vän prövar Primus nya termosmugg, på väg till jobbet på morgonen. Och som ni ser, det fungerar både på buss som pendeltåg. Själv så tycker jag att dessa nya mindre muggar är bekvämare än de tidigare, som var större.

Här visas seglingarna med Northen Light. 

För att få reda på med om seglingarna som Deborah Shapiro och Rolf Bjelke genomfört, se deras hemsida. Och varför inte denna filmsnutt.

De%20har%20seglat%20jorden%20runt%2011%20g%C3%A5nger

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...