*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

söndag 7 augusti 2016

Redo för Midnattsloppet 2016?

Så nu var det knappt en vecka kvar, till starten av Midnattsloppet i Stockholm. Startbeviset har kommit och det är dags att hämta ut årets tröja. Men är du redo att springa 10K?

Nu är det knappt en vecka kvar till Midnattsloppet 2016 i Stockholm, en folkfest i ljud, ljus och folkhälsa som verkligen är något speciellt. För mig var Midnattsloppet 2015 först gången som jag sprang, och innan dess hade jag inte ens sett loppet.

Men den stora frågan är så klar - är jag redo att klara av 10km på min måltid 60 min? Förra året sprang jag på 1:04:29, och nu behöver jag förbättra med ca 7%. Det kan dock bli svårt att klara av, Midnattsloppet är backigt och att ta sig upp för backen vid Sofia kyrka tar rätt mycket.

Är nog sämre förberedd i år jämfört med förra året, då hade jag sprungit 5-8km flera gånger och t.om. sprungit själva bansträckningen innan. I år har jag inte sprungit lika ofta och långt. Men är nu på god väg att bygga upp en kapacitet.

Min löpning via gps-loggen i min Ambit (Suunto).
När jag sprang 5km förra veckan så gjorde jag det på 30:04, dvs 4 sek över min måltid på halvmilen. Är dock nöjd med att jag kunde springa i ett tempo under 6min/km så sammanhängande som jag gjorde, denna gång var det bra tre tillfällen jag saktade ner.


Så jag ser helt enkelt Midnattsloppet som ett träningslopp fast med möjligheten att glänsa, att få 10km i kroppen om man säger så. Efter det har jag åtta veckor till Hässelbyloppet. Det är ett intill platt lopp där många slår sina rekord. Mitt egna rekord från Hässelbyloppet 2015 är på 1:02:45.

Så jag ser fram emot Midnattsloppet, och hoppas att kunna njuta av denna upplevelse. Har du missat Midnattsloppets träningstips så kan du i alla fall läsa deras senaste inlägg: Tips inför Midnattsloppet – veckan innan loppet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...