*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

onsdag 18 december 2013

Lucka 18: 2013 - Souvenirer

Välkommen till Vandringsman och vår Julkalender 2013. Här har vi 24 inlägg med tips, råd, tillbakablickar och drömmar om framtiden.

Hoppas att du satt upp julprydnaderna, köpt julklapparna och fixat där hemma - annars så är det hög tid att sätta rejäl fart. Själv är jag inte klar, men i dag ska jag ordna det sista hoppas jag. Och Julen handlar om att uppleva och ta sig tid att tänka på de saker som hänt.

När du är ute och reser, köper du souvenirer? De förkroppsligar de upplevelser som vi haft, så många av oss handlar något på resan. Själv vill jag gärna ha något litet föremål, som jag kan ha i bokhyllan hemma. Dagens inlägg handlar just om souvenirer.


I bakgrunden till vänster ser ni två diplom; de är från den gång jag och Angela flög ballong över Stockholm 2013. En spännande upplevelse. Sedan har vi en svart monolit som inhandlades i Egypten 2006; en resa som bestod av magsjuka, fantastiska tempel  i öknen mm. Tror att de flesta känner igen Tintins månraket, den inköptes på min resa i Belgien 2012. Muggen säger Colombia, som jag besökte 2013. En fantastisk resa som öppnat dörren mot Sydamerika. Sedan har jag samlat på mig tre små prydnader; ett gult hus som är Amsterdam (2013), en glaskub som visar London (2012) och en vägmarkering med gul pil symboliserar El Camino de Santiago (2012).


Nästa prydnad är från Paris (2013); med tre landmärken som jag själv besökte. Sedan har vi ett tre-i-rad spel med vita och svarta får, inköpta i Visby 2012. I bakgrunden ligger en bit torkad bark som jag plockade längst Sörmlandsleden, en dag då jag var ute och vandrade själv. På barken ligger två saker; ett trollkors som jag köpte i Örebro (2013) och en medalj efter att ha gått West Highland Way i Skottland (2011).


En bit vit marmor symboliserar min resa till Grekland (2006). På den ligger en bit blå-vit mosaik, som jag plockade upp från en ödetomt under min resa till Azorerna (2010). Golfbollen symboliserar min resa med ballong; vi landade nämligen på en golfklubb och jag tog en boll. Myntet är ett 1-dollar mynt, som får symbolisera min resa till USA (2009). Halssmycket format som skalet till en pilgrimsmussla köptes i Saint Pied de Port under vandringen längst El Camino de Santiago. I bakgrunden syns också pilgrimspassen från vandringen. Din lilla tavlan med får är från Visby, samt Musse & Mimmi är från Disneyland i Paris.


Nu under Jultider så får en stor Musse klädd i rött stå i bokhyllan, även han inköpt på Disneyland i Paris. Även min vän den vita björnen William har sin plats i bokhyllan; jag mötte honom i en butik i Fort William som är målet på West Highland Way i Skottland. I bakgrunden står en tavla som är köpt i Paris för några år sedan, men den visar ett område som jag och Angela besökte under vår resa. Så den får vara med i samlingen.


Själv så tycker jag att det är roligt att köpa eller hitta något litet föremål som ett minne av den plats man besökt eller upplevelse som man varit med om. Här har jag dock två krav; just att den ska vara "liten" samt att den ska ha "kvalitet". Detta för att det ska vara lätt att placera souveniren samt att kvalitet nästan alltid lönar sig.

I fallet med souveniren från Paris så blev jag lätt chockad av det skräp som såldes i presentbutiken i Eiffeltornet. Jag trodde att det skulle vara högre kvalitet. Men jag behövde gå igenom över 10 stycken av prydnaderna med de tre landmärkena för att hitta en jag ville köpa. Det var för mycket lim, de tre byggnaderna satt fult och snett, klisterlappen satt med texten upp-och-ner mm. Uppenbart fanns det ingen känsla alls hos dem som satte ihop dessa souvenirer. Så se till att köpa saker med kvalitet, även om de är dyrare - de kommer att göra dig gladare i längden.


Och man måste ju inte heller köpa en uttalad souvenir - jag har själv även två kaffekoppar och ett litet fat för tepåsar som är köpta i Paris. De använder jag rätt ofta. Inser nu att jag saknar en souvenir från midsommar i Gävle samt vandringen i Dolomiterna i Italien. Från min vandring längst Kungsleden har jag en sten, som jag har stearinljus på när de ska vara på köksbordet.

Här kan du läsa mer om Julkalendern. Och skriv gärna något nedan om vad du själv har för souvenirer eller andra föremål från dina egna resor och äventyr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...