*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

lördag 15 oktober 2011

Kastellet B&B, Vaxholm

Sommaren är över för denna gång, men det betyder inte att alla äventyr är över. Utnyttja möjligheterna att njuta på hemmaplan trots att det blivit kyligare. Att boka in sig på ett bed & breakfast är ett sätt att njuta.

Själv så hittade jag Kastellet Bed & Breakfast i Vaxholm vid en sökning på Internet. Och jag bestämde mig, ihop med en vän, för att åka dit en fredag efter jobbet. Jag valde att ringa till dem på torsdag kväll och boka, men det går också bra att använda funktionen för bokande på hemsidan.

Till vänster: utsikten från rummet.

Vi tog oss till Vaxholm från Stockholm med buss 670, som går från Östra Station (vid KTH) via Danderyds sjukhus och vidare norr ut. Resan tar omkring 45 minuter, men tänk på att det kan vara sätt trångt på bussarna. Och om man åker en fredag efter arbetet så lär man komma dit sent på eftermiddagen, och många av butikerna stänger vid 18:00. Även Systembolaget - så vill ni ha en flaska vin så bör man se till att komma i tid.

Vi kom till Vaxholm 17:50 och gick därför direkt till Systembolaget för att köpa lite vin. Det är bara under sommaren som restaurangen på Kastellet har öppet, så vill man äta något extra eller dricka lite vin så är det bäst att ta det med sig på hösten. Glöm inte heller att Kastellet, med sitt B&B, museum etc ligger på en ö. Du måste åka dit med båt! Se Vaxholmsbolaget för båtturer - det kostar 45kr.

Vi stannade och åt på den lokala sportbaren, pizza kändes helt rätt efter en lite stressig fredag på jobbet. Sedan gick vi ut på kajen för att ta båten över. Ägaren hade lämnat ett kuvert på disken med nyckeln till rummet, och vid 20-tiden på kvällen hade vi gjort oss bekväma i rummet. Men fortet lockade, så vi gick ut i mörkret för att utforska. Runt fortet finns många kraftiga lampor så det är inga problem att besöka värnen, se på kanonerna och titta ut på alla ljusen. Glöm inte att gå upp i tornet, utsikten är fin. Det finns dock trappor man absolut inte ska gå i nattetid, man kan skada sig. Även dagtid var en trappa så mörk att vi endast klarade det med hjälp av en ficklamps-app på telefonen. Men sedan blev det lite väl kallt och mörkt. De sköna stolarna, lite vin och en kväll av roligt prat förflöt. Jag hade även med mig ett litet spel.

Trappan upp till tornet och en pelare invid en trappa.

Lördag morgon och vi tar oss ner till frukosten, här fanns det rejält med godsaker - ingen går hungrig härifrån. Vi hade yoggi med ett stort utbud av müssli, kokta ägg, bröd och många sorters pålägg. Därtill fanns det kaffe, juice, mjölk och te - så det var ett utbud som hette duga.

Efter frukosten valde vi att inte skynda, vi väntade i två timmar till nästa båt. Och under den tiden tog vi det lugnt samt gjorde nya upptäcktsfärder på fortet i dagsljus.

Hösten har kommit till Kastellet.
Utsikten mot Vaxholm från tornet.
Museet är stängt för året, men det är skoj att gå här ändå.
Vi kan bägge rekommendera Vaxholm B&B, det är ett riktigt trevligt ställe om man bra vill komma iväg en dag på lite äventyr och äta en god frukost. Vi valde sedan att ta båten in till Vaxholm, där vi åt en glass och satt och njöt i solskenet innan det var dags att ta båten in till Stockholm.

Var detta intressant? Det finns flera inlägg i bloggen om platser eller hela städer att besöka, allt för att ge dig tips.