*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

söndag 9 september 2012

Kantareller och blåbär

Sommaren har kommit till sitt slut och nu är hösten här. Men jag hoppas att ni tagit del av alla de möjligheter som finns i naturen. Själv har jag plockat svamp och blåbär vid två tillfällen. 

Två gånger i augusti har jag varit ute på jakt efter naturens läckerheter, kantareller och blåbär. Men resultatet har inte alls blivit som hoppats. Medan andra talat om överfulla korkar av skogens guld, har kantarellerna lyst med sin frånvaro. Och blåbären - ja de var utplockade så det var riktigt tomt. Platserna vi besökte var Tyresta och Nackareservatet, själv har jag ingen erfarenhet var de bästa platserna finns i dessa områden.



Efter vår flera timmar, men väldigt trevliga, tur i skogen i Tyresta blev det rätt mumsigt ändå. Jag själv och fyra vänner som inte kommer från Sverige fick ta del av bland det svenskaste man kan äta; viltskav i gräddsås med kantareller till huvudrätt samt smulpaj på blåbär till efterrätt. Två gastronomiska budbärare av svensk matkultur - mums!


Dagen efter blev det åter igen svamp, denna gång tillagad i ugnen ihop med fisk och frysta grönsaker. En mycket enkel måltid att tillaga, bara sätta in i ugnen och låta det sköta sig själv.

Oavsett om du hittar mycket eller lite av det du söker, är vädret fint så är en tur i skogen aldrig fel.

Du kommer att njuta av naturen, stressen rinner av och att vara i rörelse är bra. Så se nu till att utnyttja de vackra höstdagarna som kommer - bege dig ut i skogen och må bättre.

Och även om blåbären är slut, håll ögonen öppna efter svamp. Min egen favorit är kantarellen, god och enkel att känna igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...