*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

måndag 26 maj 2014

S:t Olavsleden (Föreläsning)

Vi intresserade av vandring vet att S:t Olavsleden återinvigdes i september 2013, denna maffiga pilgrimsled som går från Selånger genom Sverige och upp till Nidaros (Trondheim) i Norge. Och nu kommer STF Stockholm ha en föreläsning i höst - boka datumet!!  

Pilgrimsleder är både en kroppslig och mental utmaning. När man går långt så ändras tankarnas mönster och rytm. Själv har jag påbörjat att gå El Camino de Santiago i Spanien, men flera händelser bortom min kontroll har hindrat mig att fortsätta min vandring då jag velat. Nu har jag påsken 2015 som mål. Läs om min vandring längst El Camino.

Men det finns även en spännande pilgrimsled på närmare håll - den 456 km långa S:t Olavsleden, som nyöppnades hösten 2013. En fysisk och förhoppningsvis mental resa, om man nu inte är praktiserande kristen och ser den som en religiös handling.


Den 20 september 2014 kommer Putte Eby komma till STF, Svenska Turistföreningen i Stockholm. Han kommer att hålla ett föredrag på Gärdets Vandrarhem, om just S:t Olavsleden. Boka datumet redan i dag och anmäl dig. Se till att följa STF Stockholm på Facebook, för de senaste uppdateringarna.

2 kommentarer:

  1. Att vandra långa sträckor har liksom aldrig varit något jag funderat på att göra, men det kanske är något att roa sig med så småningom, vem vet...

    SvaraRadera
  2. Det viktiga är inte att man vandrar långt varje dag, utan att man gör det flera dagar i rad. Inte heller att man vandrar i hög fart.

    Men det ska inte heller vara ett "kafferep", man ska vara fokuserad och ibland hålla nere på pratet - i alla fall om man vill ta till sig pilgrimens längtan att inte bara vandra en yttre utan också en inre väg.

    Så till alla nybörjare; prova på 2-3, men helst 3-4 dagars vandring i rad - på kanske 15-20km som en början.

    SvaraRadera

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...