*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

torsdag 15 augusti 2013

Ryanair - snålhetens kranka blekhet

Än en gång får jag ta på mig att stå upp för min åsikt att vissa saker måste få kosta pengar - allt kan inte vara intill gratis. Nu kan vi läsa om att en pilot hos Ryanair har fått sparken, samt att ett tv-bolag nu har dragits inför domstol för förtal. 

I DN (2013.08.14) läser vi hur piloten John Gross efter ett framträdande i Channel 4 fått sparken från Ryanair. Han kritiserade flygbolaget för bristande säkerhet och de (ö)kända bränslerutinerna. Dvs att piloterna tvingas att tanka mindre mängd bränsle vad de skulle önska.


Enligt DN så skickade Ryanairs chef för flyg och marktjänster David O'Brian ut ett PM till samtliga piloter i bolaget med detta meddelande ...

– Jag skriver till er för att meddela om att kaptenen John Goss blev uppsagd idag med omedelbar verkan, och han tillade att ”säkerheten är prio ett för Ryanair”.

Jag må vara konservativ, men vissa saker måste få kosta. Vi har fått en sådan (o)vana att allt ska vara gratis att lada ner på Internet, det ska vara intill gratis att flyga osv. Men min mening är att man måste faktiskt betala för att få bra service, lycklig personal och hög säkerhet.

Så jag får ta ett citat ur William Shakespears pjäs Hamlet och göra om det lite själv - snålhetens kranka blekhet. Ska vi verkligen vara så snåla att vi tar oss till fördärvet? Ska det vara först när något går galet som eftertanken kommer?

Se gärna mina andra inlägg om Ryanair. Håller du inte med mig, eller gör du? Skriv gärna en kommentar.

1 kommentar:

  1. RyanAir har inte haft en enda olycka där någon har blivit dödad eller allvarligt skadad. De följer reglerna när de inte tankar mer än de behöver för att hålla sig flygande en timme längre än planerat.

    Jag har aldrig åkt med RyanAir, men om jag ville ta mig billigt till London (utan massa bagage) eller liknande så hade jag teoretiskt kunnat tänka mig att åka med dem (i praktiken så skulle jag inte, då de bara flyger från Skavsta vilket ligger helt åt h-ve).

    SvaraRadera

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...