*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

lördag 3 augusti 2013

Smaker av Colombia

Mina regelbundna läsare av bloggen vet att jag var i Colombia tidigare i år. Och efter den resan så fanns det så många smaker som jag ville återskapa. Här är några av dem. 

Ska jag nämna en sak från Colombia, bara en sak - så måste det bli Buñuelos. Denna friterade skapelse av bland annat ost och majsmjöl är så helt fantastiskt god. Med sitt krispiga skal, luftiga innanmäte och något salta smak är det ett helt fantastiskt tillsammans med kaffe.

Här hemma i Sverige har jag försökt att återskapa dem, med varierat resultat. Jag arbetar fortfarande på att hitta bästa receptet samt få råvaror och tillverkning perfekt.

Att köpa en box importerad från Colombia med alla torra råvaror färdigmixade, det känns lite fusk.

Det är inte heller speciellt svårt att göra dem, det enda knepiga är att man måste värma upp olja i en stor kastrull.



Min andra smak blir kaffe. Det var ett självklart val att köpa kaffe i Colombia; i mina väskor hade jag flera olika sorter.

Nyligen har jag börjat att dricka kaffe som jag gjort på hela bönor. Jag köpte nämligen nyligen en riktigt kaffekvarn, inte en med knivar utan en med riktig malande funktion. Och kaffet tillagas i en moka express bryggare, som räcker till 2-3 koppar.

Häller ibland upp i en termos för att sedan avnjuta under dagen.


Min termos och en kopp kaffe på balkongen.

Den tredje smaken blir Guanabana - nu i form av en ny smak BOB saft. Jag vet att detta måste räknas som väldigt "Svensson" - denna saft är långt ifrån känslan att dricka en juice av äkta frukt som precis gjorts.

Normalt dricker jag inte saft, men denna gång var jag tvungen att pröva den nya smaken. Det var skojigt, men inget jag kommer att köpa återkommande.


Till slut så kommer ännu ett starkt kort - Pony Malta. Detta är en läskedryck med mycket speciell smak, det närmaste man kommer i Sverige måste vara must.

Tillverkningen påminner om mörk öl, men malta är betydligt sötare än öl. Sötman registreras också på ett annat sätt i munnen än när man dricker vanliga läskedrycker - detta är en underbar smak av Colombia.

Vad har du för smaker som favorit från Colombia eller något annat land? Skriv gärna dina egna tips som kommentar. Och glöm inte att läsa mitt tidigare inlägg Colombia - Mat, Frukt & Dryck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...