*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

torsdag 24 april 2014

Blommor i krukor

Här skrivs det ofta inlägg om resor och friluftsliv, men vad är livet om man inte har ett hem som är vackert? Hemma hos mig så finns det en hel del växter, och på balkongen odlas det under sommaren.

I en artikel (2014.04.04) i DN så kan vi läsa om fördelarna med att odla i krukor; det är t.ex. lätt att flytta runt beroende på hur mycket plats man behöver och hur solen skiner. Själv har jag odlat på balkongen i flera år, tidigare har jag haft en fantastisk Klematis som fick växa upp längst väggen och sedan täcka taket med mörk-lila blommor genom att sprida sig längst tre uppsatta linor.

Senaste två åren har jag mest odlat ätbart, som spansk peppar, tomater och min favorit - en krusbärsbuske i en stor kruka som klarar vintern på balkongen.

Bild från DN's artikel om att odla i krukor. 
Så har du inte kommit igång att ordna på balkongen så är det verkligen dags att besöka Plantagen eller liknande butik för inspiration. Men vänta lite med att plantera, det är fortfarande kallt på nätterna. Ska du köpa krukor så har jag två viktiga råd till dig; se till att krukan har hål i botten samt att att du också köper ett fat att ställa krukan på. På så sätt kan du vattna rejält utan att dränka blomman, samt att vattnet inte rinner ner på t.ex. grannens balkong under dig.

Bild från 2012, precis planterat i mina nyköpta krukor. 
Vidare så rekommenderar jag att du köper stora krukor, så att det får plats mycket jord. Mer jord gör att växterna behåller fukten längre, så att du inte behöver riskera att dina växter torkar i solskenet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...