*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

onsdag 21 maj 2014

Blodomloppet i Uppsala, 2014

Så var det gjort - jag har fullföljt Blodomloppets 5km i Uppsala. Det var den första gången som jag deltog i en löpar-tävling, och är helt klart mycket nöjd med resultatet. Och jag tycker att du också ska pröva på att utmana dig själv. 

Att springa har exploderat i popularitet, det har blivit en folksport av stora mått och i tidningen Metro kunde man nyligen läsa att antalet anmälda till motionslopp ökat rejält de senaste 10 åren. Hälsotrenden fortsätter starkt i Sverige; vi motionerar allt mer och äter allt bättre. Detta är vad jag förstår dock delvis kopplat till socio-ekonomiska förhållanden; det är de med arbete, hög utbildning och hög social integration som tränar allt mer.

Själv så skulle jag aldrig ha anmält mig till att springa; det är bortom min komfort-zon. Men så kom ett mail från företaget jag jobbar på; de skulle betala anmälningsavgiften till Blodomloppet i Uppsala. Och jag antog utmaningen och anmälde mig. Så jag säger bara - tack "jobbet" för en kick i baken.

I går var det Blodomloppet i Uppsala, och ca 14,000 deltagare hade anmält sig - så det var en bred uppslutning av olika människor. Allt från eliten till knubbiga tanter, gubbar i jeans och tjejer som går med sina axelväskor.

Och man kan välja från att springa i den snabba 10km-gruppen, till att promenera 5km. Så det finns något för alla.

Själv valde jag att springa/jogga, dvs den tredje 5km-gruppen - då det var mitt första lopp. Men det var så mycket folk; många som bara gick trots detta att startade i "min" grupp. Det grötade igen stigarna totalt. Så jag är klart missnöjd med hur vissa uppförde sig, de startade innan mig och försökte inte jogga eller ens lunka. De gick i bredd och pratade. Nästa år kommer jag att börja i den andra 5km-gruppen, den som siktar på att man ska springa på +25 minuter.

Hur mycket behöver man då träna för att lunka runt 5km? Själv har jag bara joggat fyra gånger som träning inför loppet, tre gånger utomhus på omkring 3km och en gång inomhus 5km på rullband. Så jag var inte direkt förbered, men kanske har jag en viss grundkondition då jag älskar att vandra och gör det till och från.

Det viktiga är som all träning - allt börjat med ett litet steg och för att sedan öka när kroppen är redo. Många som börjar med löpning skadar sig då de går ut för hårt.


Här ser ni en gps-karta över Blodomloppets 5km slinga, registrerade med min Ambit från Suunto. (Se min utvärdering av klockan) Färgerna anger hastigheten, de gröna fläcken efter ca 2km anger när jag stannade till vid vätskekontrollen.


Min kondition är inte den bästa, men trots det passerade jag hundratals personer, och jag vet att jag kan bli betydligt bättre - det kan alla. Så därför uppmanar jag nu alla ... ja alla ... att ta ett personligt ansvar för sitt eget välbefinnande. Så jag hoppas att du också tar hand om dig själv; så ses vi löpargrupp två på Blodomloppets 5km-slinga i Uppsala nästa år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...